Tips på börsen.

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6670
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Tips på börsen.

Post by Hercules723 »

Det hade varit coolt att äga några feta guldtackor på 100g men de är dyra. Läste en sådan går lös på 5K EUR. Alltså 50K.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tips på börsen.

Post by Klankedinken »

Har gjort lite små investeringar på totalt 1500 kr detta år för att känna på hur det är att va aktiehandlare.. Dom har gått upp cirka 5% och ner 5% under ganska lång tid och totalt sett har det inte hänt så mycket med dessa pengar på 6 månader..

Alla tips jag fick från nordea investor pekar på att man måste se sparandet långsiktigt och att man ska sätta in små summor från sin lön varje månad för att det ska bli mycket pengar till slut....

Det är lite drygt.. 1500 med 5% vinst blir bara 75 kr.. Skulle jag satsa 50 tusen skulle jag få 2500.. Det är inte så mycket..
En annan investering jag har är kapitalförsäkring.. Den går tryggt mellan 4-10% över flera år och är vid cirka 7% nu.. Får se vid slutet på året hur mycket avkastning jag får på denna.. Det bästa är att den aldrig går back så efter ett år får jag plocka ut ren vinst.. Det är redan skattat i början och allt så hoppas på det bästa...
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tips på börsen.

Post by Richard »

I högstadiet (eller om det t.o.m var i gymnasiet), så var det nått snille som sa att han skulle ta ett lån o köpa alla Trisslotter, eftersom man då borde gå med vinst... :lol:
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tips på börsen.

Post by Klankedinken »

Låter inte som någon av mina kompisar.. Dom satsade på utbildning och höga betyg!
En bor idag på Lidingö och jobbar som Elkoordinator för något stort företag... Han har nog sina tusenlappar i lön!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23536
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tips på börsen.

Post by Zoidar »

Vi skulle sälja lotter för klassresan. Min kompis köpte alla själv han skulle sälja för 500kr, tror jag det var. Sen vann han högsta vinsten. Minns inte exakt hur mycket det var, ingen enorm summa, men om det var 1000kr eller nåt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tips på börsen.

Post by Klankedinken »

Slumpen gör som störst avtryck, inte sant?
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6670
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Tips på börsen.

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 20 Jul 2021, 12:00 Vi skulle sälja lotter för klassresan. Min kompis köpte alla själv han skulle sälja för 500kr, tror jag det var. Sen vann han högsta vinsten. Minns inte exakt hur mycket det var, ingen enorm summa, men om det var 1000kr eller nåt.
Det var en tjej i min klass på högstadiet som sålde en bingolotto till sin morfar och han vann 10 miljoner på Bingolotto. Sanslöst. Och snubben var redan rik! Jag hittar inte på! :)
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tips på börsen.

Post by Klankedinken »

Hercules723 wrote: 20 Jul 2021, 12:31
Zoidar wrote: 20 Jul 2021, 12:00 Vi skulle sälja lotter för klassresan. Min kompis köpte alla själv han skulle sälja för 500kr, tror jag det var. Sen vann han högsta vinsten. Minns inte exakt hur mycket det var, ingen enorm summa, men om det var 1000kr eller nåt.
Det var en tjej i min klass på högstadiet som sålde en bingolotto till sin morfar och han vann 10 miljoner på Bingolotto. Sanslöst. Och snubben var redan rik! Jag hittar inte på! :)
Som hittat.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23536
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tips på börsen.

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 20 Jul 2021, 12:18 Slumpen gör som störst avtryck, inte sant?
Till saken var att jag gjorde i princip samma sak, men vann ungefär hälften av vad de kostade. Eller mina föräldrar köpte de jag inte hade sålt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tips på börsen.

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 20 Jul 2021, 16:22
Klankedinken wrote: 20 Jul 2021, 12:18 Slumpen gör som störst avtryck, inte sant?
Till saken var att jag gjorde i princip samma sak, men vann ungefär hälften av vad de kostade. Eller mina föräldrar köpte de jag inte hade sålt.
Dom där försäljningarna är aldrig någon rolig historia..
User avatar
SpaceCorp
Lutetiummedlem
Posts: 1589
Joined: 22 May 2021, 20:57

Re: Tips på börsen.

Post by SpaceCorp »

Ett tag var jag beroende av trisslotter, köpte onlineversionen. Har testat spela slots men tyckte inte det var lika skoj.
Trisslotter och trav var vad jag tyckte var roligast av spel.
Nu har jag anmält mig på spelpaus.se och kan inte spela mer och intresset har falnat för spel.
Pga. antipsykotikan har jag ändå svårt att känna lycka. Känner mig som en vandrande mumie ibland.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37029
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tips på börsen.

Post by memphis »

Svårt att veta ibland varför känslorna uteblir. Är det medicinen eller negativa symptom.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply