Läsa sin journal

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58284
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Läsa sin journal

Post by Nissegossen »

Vid te x olycksfall bör man inte ha spärrat sin journal då andra än vanliga vårdgivaren skriver ty man måste vid olycksfall kunna läsa journalen i sin helhet, så man inte missar något viktigt
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Läsa sin journal

Post by Geta »

Jag upplever inte att det är så känsligt det som skrivs om mig. Men jag skulle aldrig vilja skriva en bok om min resa inom psykiatrin som en psykiatrisjuksköterska föreslog.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58284
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Läsa sin journal

Post by Nissegossen »

Tror hon har rätt i att om du skrev en bok om ditt liv, skulle du kunna bättre förklara vad en psykossjukdom innebär, än många tidigare böcker
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36697
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Läsa sin journal

Post by memphis »

Krokus wrote: 28 Mar 2024, 21:09
memphis wrote: 28 Mar 2024, 19:19
Leakim97 wrote: 28 Mar 2024, 19:16 Jag kan läsa alla mina besök med sjukvården inklusive psykiatrin. Förstår inte varför det inte skulle gå för alla andra? Om de inte ändrat på det alldeles nyligen?
Nej, det har alltid varit så att jag inte kan läsa psykiatrins journaler. Det är inget nytt. Så det verkar fungera olika i landstingen.
Har du eller psykiatrin råkat spärra journalen? En psykolog sa förut att jag borde göra det, så att inte andra vårdgivare kunde läsa vad hon skrev om besöken (av känslig natur). Det resulterade i att inte jag heller kunde läsa vad hon skrivit.
Nej jag har iaf inte spärrat den.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läsa sin journal

Post by Fantasio »

Jag har precis varit inne och kollat journalen lite snabbt. Det fungerade.
User avatar
Kloppe
Terbiummedlem
Posts: 2423
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Läsa sin journal

Post by Kloppe »

memphis wrote: 29 Mar 2024, 17:27
Krokus wrote: 28 Mar 2024, 21:09
memphis wrote: 28 Mar 2024, 19:19
Nej, det har alltid varit så att jag inte kan läsa psykiatrins journaler. Det är inget nytt. Så det verkar fungera olika i landstingen.
Har du eller psykiatrin råkat spärra journalen? En psykolog sa förut att jag borde göra det, så att inte andra vårdgivare kunde läsa vad hon skrev om besöken (av känslig natur). Det resulterade i att inte jag heller kunde läsa vad hon skrivit.
Nej jag har iaf inte spärrat den.
Jag spärrade min journal för ca 10 år sedan, tyckte det kunde vara bra. Men när jag upptäckte att jag inte kunde läsa den på 1177, så tog jag bort spärren. Fick skriva under ett papper hos mottagningen, sen tog de bort spärren och jag kan nu läsa min journal på 1177.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36697
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Läsa sin journal

Post by memphis »

Ok. Ja, jag har inget minne av att jag spärrat journalen. Men vad jag gjorde för 10-20 år sedan kan ju ha fallit i glömska, det är klart.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Läsa sin journal

Post by Geta »

Du får kolla det, memphis.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Läsa sin journal

Post by femfemman »

Jag har aldrig ens försökt att läsa min journal från psykiatrin. Intalar mig själv att det ändå står en massa felaktigheter i den.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Läsa sin journal

Post by Geta »

Jag tror att psykiatrin aktar sig för att skriva felaktigheter, när de vet att patienten lätt kan läsa det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8177
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Läsa sin journal

Post by wasp »

Fantasio wrote: 29 Mar 2024, 17:35 Jag har precis varit inne och kollat journalen lite snabbt. Det fungerade.
1177 med BankId funkar garanterat.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Läsa sin journal

Post by Safir »

Nissegossen wrote: 29 Mar 2024, 06:54 Vid te x olycksfall bör man inte ha spärrat sin journal då andra än vanliga vårdgivaren skriver ty man måste vid olycksfall kunna läsa journalen i sin helhet, så man inte missar något viktigt
Alla vårdgivare kan öppna spärren och läsa ändå.
Om man hamnar på akuten medvetslös och inte kan ge medgivande så kan de göra en nödöppning av den spärrade journalen.
När jag gick på hab frågade en personal där om hon fick läsa i min psykiatrijournal, jag sa att den är spärrad. Hen sa att hen kan öppna den ändå om hen får min tillåtelse.

En spärr hindrar inte vårdpersonal från att öppna journalen men om de gör det olovligen så kan de få smäll på fingrarna.
Post Reply