Ska leva snålt

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Nu är min ekonomi körd i botten och jag måste ta tag i situationen. Kommer att fortsätta ligga på ensiffrigt antal rökta cigaretter och behålla snusen inne lite längre än vanligt. Rökverk kostar mig stora pengar. Det bästa vore så klart att sluta med dumheterna, men begäret sitter djupt i mig.

Kommer inte att köpa lunchlåda varje vardag. En sådan går på 55 kronor, priset har nyligen gått upp med fem kronor. Får späka mig med kartongrätter vissa dagar. Tänker börja värma sopor, verkar ju supersmidigt att bara ställa in en burk i mikron och brassa på i några minuter.

Att handla på Systembolaget kommer inte på fråga. Det kostar multum. Dessutom slipper man oroa sig dagen efter en fylla över vad man skrivit på nätet eller sagt i telefonen. En öl av det märke jag brukar köpa (Bellman) kostar 15,90 kronor. Priset drar lätt iväg om man köper sig en hel påse.

Vidare kommer jag inte att köpa några musik-CD eller tröjor över nätet. Visst finns det tröjor jag vill ha, men ärligt talat är det onödigt att köpa fler, jag har så många redan.

Det är vad jag kommer på att dra in på. Min plan är redan igång, jag har kvar tre cigarettaskar av den limpa (tio stycken) min syster köpte till mig runt den 23:e februari. Det här ska jag reda ut. Är det någon mer som sitter i finansiellt trångmål?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ska leva snålt

Post by Geta »

Det går väl inte att ställa in plåtburkar i micron?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Nej, jag häller till exempel ärtsoppan i en kastrull och spär ut den med vatten.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Igår handlade jag inget. Idag lite småkrafs för en dryg hundring. Jag har heller inte beställt något över nätet. Tror att min syster oroar sig för att jag ska klicka hem varor titt som tätt, men då har hon fel. Jag håller i slantarna.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ska leva snålt

Post by Klankedinken »

Tycker det är kul att du har dina små ideer.. det är roligt att prova nya saker även om dom i första andetaget verkar galna!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Ål rajt, Klankedinken. Det där med att hålla i pengarna är nytt för mig.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ska leva snålt

Post by Klankedinken »

Varför har du helt plötsligt fått det så snålt? Du har väl pengar i börsen?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Jag har levt på kartongrätter, mikrade färdiga köttbullar och mikrad pyttipanna. En måltid ligger alltså på under 30 kronor. Tänker inte göra några utsvävningar, jag håller i lädret.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ska leva snålt

Post by Geta »

Fantasio,

Du har väl inte haft ont om pengar tidigare. Är det för att du lånar
ut pengar?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Jag vet inte. Jag har haft en slant sparad på två konton, nu verkar det ena vara nästan tomt. Tror jag har något på 5000 kronor att leva på tills den sjuttonde april. Det betyder att jag inte har råd med hyran. Jag ska höra med syrran om hon kan föra över pengar från det andra kontot. I värsta fall får jag be om ett lån på nästan 6000 kronor som min hyra ligger på. För inte vill väl syrran att jag ska bli vräkt och hamna på gatan?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ska leva snålt

Post by memphis »

Hyran ska man alltid betala först, innan allting annat. Hoppas det reder upp sig för dig, Fantasio.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Tack, memphis. Min ekonomi stressar mig. Min dåliga ekonomi.
Post Reply