Ska leva snålt

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Ska leva snålt

Post by Santina »

Jag lever också snålt. Denna månad har jag lyckats hålla mig till de budgeterade 1500kr till mat och där ingår i regel hygienartiklar och tvättmedel.

Havre och potatis är billigt. Jag har ätit ärtsoppa och blodpudding också på det senaste. Pyttipanna och ägg köper jag också hem.

Men jag äter ju lunch och mellanmål på praktiken denna månad. Annars blir det bara en till två dagar i veckan när jag vikarierar som jag äter på jobbet.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Äter du fullgoda måltider, Santina? Själv har jag börjat handla kylda matlådor på ICA då jag har svårt att komma ur sängen tidigt nog för att hinna få en varm matlåda. Mat måste man få unna sig, tänker jag. Men jag har slutat med snabbmat då det lätt blir 100 kronor per måltid.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12247
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Ska leva snålt

Post by zoegas »

Köp grönsaker. Det blir gott av att steka på. Är man rädd för att inte få i sig all protein, kan man köpa proteinpulver (sånt som bodybuilders gör). Jag har typ 300 kronor nu fram tills den 19:de Maj. Det är den 22:de April nu. Men det löser sig ändå.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Visst har jag varit sugen på till exempel choklad när jag varit i affären, men har lyckats avstå från inköp. Systembolaget var flera veckor sedan jag handlade på. Cigaretter gör jag inte av med pengar på längre. Men ändå är jag fattig. Jag får gneta på och hoppas kunna spara en slant.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Ska leva snålt

Post by Richard »

Jag har minimala matkostnader, ägg, knäckebröd, kaviar, bananer, chokladmjölk o glass.

Jag köper cigaretter månadsvis, det inte roligt att pröjsa 2 440 kr (4 limpor), man bokstavligt eldar upp pengarna...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ska leva snålt

Post by Klankedinken »

Jag har inte råd att leva på min inkomst från försäkringskassan.. jag varken röker eller snussar eller dricker särskilt mycket :(..

Jag brukar hålla koll på matkonstnader..

3300 för mat på affär denna månad
2500 för mat ute på plats..

Det är mycket pengar, en sak jag lärt mig är att undvika att beställa mat från internet! Då måste jag köpa för 160 kronor och om jag går på pizzeria kostar det cirka 100 kronor..

Sist jag var på pizzerian så ville dom jag skulle köpa oxfile pizza för att ingen annan gjorde det.. jag hade sagt att jag inte behövde tänka på ekonomin och så men jag köpte bara för 100 kronor. Jag vill inte ta ut så mycket pengar från mina sparade!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Det jag köper dagligen är 1,5 liter Coca-Cola Zero, ett sexpack folköl och matlåda. Systembolaget har jag slutat gå till, cigaretterna har jag slutat med och snacks köper jag bara ibland. Nu vill jag se effekter i pluskan. Jag har skurit ned på det jag kan.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Ska leva snålt

Post by Santina »

Fantasio wrote: 21 Apr 2022, 21:44 Äter du fullgoda måltider, Santina? Själv har jag börjat handla kylda matlådor på ICA då jag har svårt att komma ur sängen tidigt nog för att hinna få en varm matlåda. Mat måste man få unna sig, tänker jag. Men jag har slutat med snabbmat då det lätt blir 100 kronor per måltid.
Det har varit lite si och så med det på sistone, men det är någorlunda iaf. Jag äter enkelt och billigt för det mesta. Blir en del ägg, bröd, havregrynsgröt och sen vad jag känner för för stunden som jag kan hitta någorlunda billigt. Har mycket grönsaker i frysen som har lagat ett tag nu. Dags att äta dem så jag kan köpa nya. Frukt äter jag ganska sparsamt av men köper iaf hem ett par olika fruktsorter i veckan.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Okej. Frukt är jag dålig på att köpa. Tänker inte på det. Jag gillar mest stenhårda, gröna äpplen. Men jag tror inte frukt är bra att äta när man har diabetes som jag har. Grönsaker är nyttigt och jag tror det är förhållandevis billigt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35985
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ska leva snålt

Post by Geta »

Stenhårda gröna äpplen är ingen fara att äta vid diabetes2.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Vad bra! Då kanske jag slår till imorgon. Men kommer säkert att glömma bort det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ska leva snålt

Post by Fantasio »

Nej, inte kom jag ihåg att köpa frukt idag. Köpte ett sexpack folköl, en påse köttbullar, en påse jordnötter och en Coca-Cola Zero. Snus har jag nästan två hela dosor av, så det kostade mig inga pengar idag. Jag gnetar på, men vill unna mig lite öl. Ett sexpack kostar strax under 30 kronor tror jag. Jag vill spara pengar till Tintinalbum.
Post Reply