Jourhavande terapeut

Postningar från anhöriga och vänner samt postningar om anhöriga och vänner.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Jourhavande terapeut

Post by Fantasio »

Kompisen har ringt mig tre gånger idag och öppnar sig för mig. Men jag kan inget göra, bara lyssna. Det kan vara gott nog ibland. Han mår dåligt främst över sin ekonomiska situation, han får inte en spänn av förvaltaren. Han har minst sagt en rejäl slant sparad, men han får inte tillgång till pengarna. Jag lider med honom, det kan inte vara någon höjdare att sitta på sitt rum och glo på datorn hela dagarna. Han lever lite som jag gör med tanke på datoranvändningen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jourhavande terapeut

Post by Fantasio »

Jag har haft tät kontakt med min vän idag. Han ringde när jag var upptagen, så jag ringde upp honom. Tror jag har fria samtal en månad i stöten. Sedan ringde han mig två eller tre gånger under kvällen. Han börjar känna sig försämrad psykiskt, tror han sa att han kände av paranoia. Vi har bestämt att ta en promenad i veckan om vädret är bra. Skönt för oss båda att få lite frisk luft.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jourhavande terapeut

Post by Fantasio »

Jag var förbi min vän med tre påsar pant, så nu har han köpt sig lite folköl. Antar att han ringer snart och berättar mera. Det är inget roligt liv han har där på sitt boende. Fast smidigt och bra med varm mat två gånger om dagen. Det är nästan som att vara inlagd för jämnan på hans boende. Han får inte ens ha hand om sina mediciner, de förvaras i ett låst skåp inne hos honom.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jourhavande terapeut

Post by Fantasio »

Min vän bor på ett kombinerat boende. Både äldre och psykiskt sjuka. De flesta verkar ha ett förståndshandikapp enligt min vän. Han sitter mest inne på sitt rum och glor på datorn. Ungefär som jag då.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jourhavande terapeut

Post by Fantasio »

En kompis ringde och sa att han mådde dåligt. Han undrade om jag ville följa med upp på psyket. Jag var inte mycket till kompis, för jag sa nej, med motiveringen att jag var trött. Men det är ja ju. Först gå en halvtimma till honom, sedan ytterligare en halvtimma upp till sjukan. Jag orkade inte, helt enkelt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36670
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jourhavande terapeut

Post by Geta »

Det tycker jag var för mycket begärt av en kompis.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jourhavande terapeut

Post by Fantasio »

Ja, kanske det. Jag vill ringa honom och höra hur det gick, men vill inte ringa så här sent.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jourhavande terapeut

Post by Krokus »

Fantasio,

Har ni inte besöksförbud på sjukhuset i Norrköping?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jourhavande terapeut

Post by Fantasio »

Jo, det stämmer. Tur att jag inte följde med upp då.

Kompisen blev inlagd. Jag ringde honom precis.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jourhavande terapeut

Post by Fantasio »

Han jag är terapeut åt har ringt tre, fyra gånger hittills idag. Blir för mycket av det goda. Hans enda intresse är att dricka alkohol. Därför får han inga fickpengar längre. Han väntar på att hans mål ska tas upp i förvaltningsrätten så han blir av med sin förvaltare.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36670
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jourhavande terapeut

Post by Geta »

Kidnappad av spriten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jourhavande terapeut

Post by Fantasio »

Det kan man lugnt säga, Geta. Jag själv är före detta alkoholist. Jag tog mig ett litet återfall förra veckan, men har just nu inget sug efter spånken.
Post Reply