Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ah, okej. Tycker tyvärr att köpeburgare blir lite kladdigt att äta. Men visst är det gott och MAX:s utbud verkar vara förstklassigt.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23115
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 28 May 2023, 23:23 Ah, okej. Tycker tyvärr att köpeburgare blir lite kladdigt att äta. Men visst är det gott och MAX:s utbud verkar vara förstklassigt.
Fördelen för mig ät att jag kommer ut en runda. Hamburgare är en bra morot, bildligt talat.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Vad bra, Zoidar. Då har du ett mål med din promenad. Ett hamburgarmål. Se nu till att unna dig det du vill ha!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23115
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 28 May 2023, 23:30 Vad bra, Zoidar. Då har du ett mål med din promenad. Ett hamburgarmål. Se nu till att unna dig det du vill ha!
:thumbup:
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23115
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Jag steker 8 ägg nu. Kanske inte kommer iväg till Max idag heller.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36834
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag lagade en god bondomelett med tre ägg i veckan med dessutom
kokt potatis, rökt skinka, lök och tomat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23115
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Det var länge sedan jag gjorde bondomelett
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag har sedan en tid tillbaka en påse pommes frites i frysen. Tjocka och räfflade, precis som jag vill ha dem. Precis de som mamma alltid gjorde på fredagar när jag bodde hemma. Det var nära att jag tillagade dem under gårdagen, men orken tröt. Planen är att steka två köttbitar och koka upp broccoli dag ett och göra pommesen dag två. Då behöver jag bara mikra köttet för att få en fullgod måltid. Broccolli passar väl till det mesta. Kanske gör jag även en bearnaisesås också, på påse.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Det vore intressant att få era recept på potatisgratäng. Min är väl lite udda, då jag inte har gul lök i den. Jag är öppen för förslag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

För bästa smak tror jag att man ska värma upp o kanske till och med koka mjölk eller grädde. Har ett minne av det. Men jag har i dagsläget ingen ork att laga något som tarlängre än några minuter. Då blir det varm korv med bröd.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Kyckling är ju väldigt gott, det blev jag påmind om idag. Tycker det passar lika bra som fläskfilé till favoriten potatisgratäng. Köpte ofta en rätt stor påse med kycklingfileér innan jag insjuknade och tappade all matlagning.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Man kan köpa två längor revbensspjäll och ha pommes frites till det. Tror banne mig jag ska ha det någon gång. Får väl mikra spjällen då de hinner kallna medans man väntar på att ugnen ska bli varm. Skulle vilja ha mammas kladdsallad till det.
Post Reply