Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Inte måste man väl ha en mandolin i köket? Var inte så länge sedan jag lärde mig vad det heter. Där finns ju olika skärmöjligheter på ett vanligt rivjärn.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag är 70+ och har aldrig haft en mandolin i köket. Har hört att
man lätt kan skära sig på den.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Mandolin låter som ett musikinstrument.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 30 May 2022, 18:22 Mandolin låter som ett musikinstrument.
Det är det också.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 30 May 2022, 19:31
Zoidar wrote: 30 May 2022, 18:22 Mandolin låter som ett musikinstrument.
Det är det också.
Ja, jag såg det sen på google.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Om jag nu börjar laga mat igen vill jag ånyo ge sötpotatis en chans. Det är inte så att jag tycker illa om den, men föredrar vanlig potatis. Ska kolla lite recept, jag hade dem bara inne i ugnen som de var, vill jag minnas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ett recept av många på potatisgratäng. Skivade champinjoner i låter väldans gott. Detta recept måste jag testa.

"Gratängen kan varieras genom att blanda 2 pressade vitlöksklyftor (för 4 port) i grädden eller byta ut löken mot purjolök. Potatisen och löken kan varvas med skivade champinjoner eller skivad zucchini. Riven ost, t ex cheddar eller grevé, kan blandas med potatisen eller strös ovanpå. Örtkryddor som oregano, basilika, dragon eller dill är också gott att blanda i gratängen."
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag är sugen på egen pyttipanna. Potatisen blir så god och behöver enligt mig inte få färg för att den ska smaka bra. Hacka lite bacon och annat gott att ha i.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag undrar hur det blir om man skivar vitlök och stoppar ned i skårorna på Hasselbackspotatisar. Blir det en smaksensation, tror ni?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Du får pröva.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Kassler är gott. Jag brukade köpa en stor bit och skära upp hela i skivor. Fyra skivor i varje plastpåse och in med dem i frysen. Min gratäng med kassler var god vill jag lova er. Sedan kan man ha den i pyttipanna och även till potatis och ris.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

En favorit är stekt potatis med mycket stekt gul lök. Man kan steka lite kassler till det. Det bästa är väl att ha kokat potatisen dagen innan och förvara den i kylskåpet. Den blir lättare att tärna då. Men man kan ju tärna rå potatis och koka, men är osäker på koktiden då. Man behöver inte steka potatisen så länge, kanske tio minuter, det borde räcka. Det är verkligen en god maträtt som jag ofta gjorde på den gamla goda tiden.
Post Reply