hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by mrsearlgray »

hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18552
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Krokus »

Intressen, intressen, intressen. Titta bara på Geta!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Geta »

Mycket bra fråga! Det sägs att Alzheimers sjukdom överlever ingen.
Förstår inte riktigt hur de menar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Geta »

Krokus wrote: 25 Apr 2022, 20:19 Intressen, intressen, intressen. Titta bara på Geta!
I början av min schizofreni var jag knappt intresserad av något. Men
jag tvingade mig själv.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18552
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Krokus »

Med Alzheimers glömmer kroppen tillslut hur den andas, om jag har förstått rätt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18552
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Krokus »

Som Geta nämner måste man nog tvinga sig själv att aktivera sig. Däremot inte för mycket, då kommer den berömda väggen.

Vilka intressen hade du innan du blev sjuk i schizofreni? Går det att hitta tillbaka till dessa intressen?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by mrsearlgray »

Krokus wrote: 25 Apr 2022, 20:23 Som Geta nämner måste man nog tvinga sig själv att aktivera sig. Däremot inte för mycket, då kommer den berömda väggen.

Vilka intressen hade du innan du blev sjuk i schizofreni? Går det att hitta tillbaka till dessa intressen?
måla och läsa, har försökt men det går inte att måla och läsningen går bara i perioder.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Fantasio »

Man får acceptera sin situation och leva med jämna plågor. Kanske.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Richard »

Jag har i.o.f. sig inte ren schizofreni, men har problem med mina autistiska o schizoaffektiva symptom, även om den senare diagnosen har dragits tillbaka. Mot rädsla o paranoia hjälper medicinen, men som jag skrev i en annan tråd, så verkar medicinen utveckla allvarliga biverkningar. Depression o ångest är under kontroll med hjälp av mediciner också.

Jag har stor tilltro till mediciner o hoppas på att hitta nått som gör mig 100% frisk, men har nu accepterat att mina autism aldrig kommer att kunna botas.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Geta »

När jag gick i psykoterapi fick jag någon att bolla mina tankar med.
Det blev intressant att tänka och hoppas på utveckling.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Geta »

I början var jag rädd att bli dement. Inte för inte hette schizofreni
dementia praecox förr. Man trodde att patienterna var understimulerade
på mentalsjukhusen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Nobel »

mrsearlgray wrote: 25 Apr 2022, 20:06 hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?
Gud tänkte till ordentligt när han skapade schizofreni... Min andra spontana tanke är Maslows behovstrappa, och att bygga sig själv från grunden. När jag blev sjuk rasade hela pyramiden och jag kunde knappt tillgodose mina basala behov så som att äta och att dricka - ptja jag kunde knappt andas ett tag eftersom att luften var förgiftad. Trygghet, gemenskap, självkänsla, och självförverkligande, försvann allt. Tack vare mediciner kunde jag börja äta, dricka, och andas normalt. Tryggheten tog flera år att bygga upp eftersom att jag förlorade möjligheten till självförsörjning och jag mådde så dåligt att jag inte kunde ta kontakt med kommunen angående försörjningsstöd - jag levde hemma och på hemmets tillgängliga resurser. Dessutom förlorade jag gemenskap i paranoian. Men när paranoian började lägga sig så återfick jag trygghet och gemenskap, även om det gått långsamt. Jobbar idag fortfarande med att få ordning på ekonomi och gemenskap. Arbete och Fontänhus har varit en bra plats för mig att bygga upp gemenskap. På Fontänhuset uppskattas jag som person och får möjlighet till att bidra till verksamheten och då växer självkänslan. Har försökt ge mig på självförverkligande i form av studier och arbete, men det kan vara så att det fortfarande är för tidigt för det. Behöver en stadig grund. Men tror samtidigt att grunden blir stadigare vid självförverkligande och ökad självkänsla - de samverkar. Att se ditt liv från Maslows perspektiv och att studera hans lära kanske kan skänka nya insikter?

Image

Schizophrenia is a bitch. Tror att första steget är att inte ta livet av sig, då har du redan förlängt ditt liv med några år. Mest troligt lär man gå bort i förtid pga medicinernas biverkningar. Men fram tills dess får man försöka göra det bästa av situationen. Är en optimistisk nihilist. Tror inte något spelar någon roll, men lika bra att göra det bästa av tiden vi har fått. Min nyfikenhet för framtiden är den enda kolen jag har i ugnen, annars är det rätt tomt.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply