hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Moderator: Moderator 1

yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by yrväder »

Nu relatera jag inte till dig klankedinken utan till Geta, hon läser. Och jag tycker klankedinken att du kan låta mrsearlygrey prata själv.
Geta lägger skuld på mrsearlygrey för att hon tar paus istället för att se sin egen skuld i sitt bemötande mot andra. Hon gör sig till ett offer för omständigheterna.

Är det inte så folk gör och det kvittar om man har en sjukdom eller ingen alls för så är människan. Eget ansvar har man inte det är alltid en annan som står för det. FY för i Helvete säger jag bara vad människan är ynklig.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Krokus »

Yrväder,

Jag tror att Geta syftade på att andra "förstörde" mrsearlgrays tråd! Mrsearlgray hade en frågeställning, och sedan spårade tråden ur med bråk och tjafs.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Klankedinken »

Jag tror det är så att man måste förstå att mycket av ens tankar är ens egen uppfattning av vad andra tror om en.. Egentligen så reagerar dom bara på hur du behandlar dom.. Därför är det lätt att fastna i att man tror folk tycker dåligt om en och då beter man sig dåligt mot dom också, men så är inte fallet för "friska" människor..

Människor som behöver hjälp med det psykiska behöver någon som förstår att personen tror att andra är ute efter dom så att dom inte reagerar på infallet som kommer fram.. man får träna med någon kompetent att tankar om saker och ting inte är sanning utan en uppfattning som man bär som beror på många saker..

Kort och gott, tankar är inte sanning och man kan jobba på att inte tro sig själv om man förstår det!
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by yrväder »

Upprinnelsen från allra första början var att Heta betedde sig ovänligt mot en ny medlem, mrsearlygreys tråd har jag inte läst, men man kan inte lägga skuld på mrsearlygreymrsearlygrey, geta har själv ett ansvar.

Geta och en del av er har kastat skit på Admin vid tillfällen och varför. Ni sade inget när han hade viska så varför ska skit kastas efter.

Men nu gör geta som Admin, går detta jävla gyckel och det har inget med sjukdom att göra
Det är du som människa för människan är en
Del av din sjukdom den du är går alltid igenom.
Vad du säger klankedinken är inte mycket värt det är ord för att du ska synas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Krokus »

yrväder wrote: 21 May 2022, 11:59 mrsearlygreys tråd har jag inte läst, men man kan inte lägga skuld på mrsearlygreymrsearlygrey, geta har själv ett ansvar.
Läs tråden då. Så vitt jag kan utläsa, lägger inte Geta skuld på mrsearlgray.

Geta wrote: 20 May 2022, 21:47 Jag tycker att det är synd att mrsearlgrays tråd helt har spårat ur.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by yrväder »

Jag var inne och titta vad är grejen är det att hela världen inte kretsar kring schizofreni eller vad vad menar ni med att den spårat ur.
Jag fattar inte poängen det finns väl ingen tråd som håller sig till ämnet det har väl aldrig funnits så vad är det för svepskäl.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by Richard »

1. Ja, det var lite synd att denna diskussion hamnade i mrsearlgray tråd (som ju handlar om nått helt annat), jag ska se om jag kan göra en ny tråd genom att flytta dessa inlägg till en.

2. Jag vill inte heller vara någon diktator, jag ser det mer som om jag står för det tekniska. Vi ska kunna ha omröstningar om saker vi är ense om, helst skulle ju alla få ha veto-rätt, men det hade inte funkat.

Så, fortsätt gärna i denna tråd, jag har försökt få rätt på inläggen till en ny tråd; viewtopic.php?t=1978&start=60
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12564
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Post by zoegas »

Jag är inte säker på att jag har schizofreni. Jag kan inte relatera till den sjukdomen .. Det handlar om något annat.

Men jag tror man ska prioritera sina känslor. Där är säkert något belöningssystems i hjärnan som man säger. Kan man så finns det ingen anledning att lida. Negativa symptom får man acceptera. Där är ju inte mycket psykiatri kan göra åt det. Sen finns det ju en skala på hur jävligt psykossjukdom drabbat en. Några här har ju ett rent helvete med schizofreni och andra är i remission. Objektivt sett är man en apejävel som ska ha sin dos med lycka. Man får skaffa sig mål, kompisknull, kärlek och kickar. Det man inte ska göra, är att sitta stilla och glo in i en vägg. Man kan inte prata om obotlig och handikapp. Det lönar sig inte. Tvinga sig själv att ge hjärnan positiva saker. Inget annat fungera.

*Edited* /Mod 1
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by amandara »

Så här är det. Jag är intresserad. Av en man. En bloke. A lad. Men. Bortsett från allt annat, så vad vill man ha ut av 2 samhet? Hur ska jag kunna självsuggestionsstärka mig så att jag överhuvudtaget är mottaglig? Det är lätt att dra ner kepsen över öronen - jag har schizofreni - låt mig va. Fuck that. Vem i hela världen vill ha någon med schizofreni? Men vad är det med honom då som kan träna förmiddagar utan att ha bråttom? Har han oxå någon nedsättning på något sätt? Det är ju inte vem som helst som kan träna förmiddagar där är ju mest pensionärer.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10500
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 11 Jun 2022, 15:43 Så här är det. Jag är intresserad. Av en man. En bloke. A lad. Men. Bortsett från allt annat, så vad vill man ha ut av 2 samhet? Hur ska jag kunna självsuggestionsstärka mig så att jag överhuvudtaget är mottaglig? Det är lätt att dra ner kepsen över öronen - jag har schizofreni - låt mig va. Fuck that. Vem i hela världen vill ha någon med schizofreni? Men vad är det med honom då som kan träna förmiddagar utan att ha bråttom? Har han oxå någon nedsättning på något sätt? Det är ju inte vem som helst som kan träna förmiddagar där är ju mest pensionärer.
förstår dig, man känner sig inte precis som ett kap...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by amandara »

mrsearlgray wrote: 13 Jun 2022, 13:55
amandara wrote: 11 Jun 2022, 15:43 Så här är det. Jag är intresserad. Av en man. En bloke. A lad. Men. Bortsett från allt annat, så vad vill man ha ut av 2 samhet? Hur ska jag kunna självsuggestionsstärka mig så att jag överhuvudtaget är mottaglig? Det är lätt att dra ner kepsen över öronen - jag har schizofreni - låt mig va. Fuck that. Vem i hela världen vill ha någon med schizofreni? Men vad är det med honom då som kan träna förmiddagar utan att ha bråttom? Har han oxå någon nedsättning på något sätt? Det är ju inte vem som helst som kan träna förmiddagar där är ju mest pensionärer.
förstår dig, man känner sig inte precis som ett kap...
Nä. Och i kölvattnet av det här har jag börjat titta på hur jag städar. Hur skulle en främmande person som kom in i mitt hem för första gången - uppleva det? Jag är en så van singel så jag städar bara för mitt eget välbefinnande. Men idag torkade jsg damm inuti badrumsskåpet. Sånna grejer som man själv som inte tänker på. Mina mediciner ligger framme på en hylla i badrummet - om någon främmande kommer kanske man inte vill skylta med hela medicinarsenalen.

De som är hemma hos mig nu som det är är ju mest familjen. Någon gång kanske en kompis från målarverksanheten kommer. Men det är sånt folk som förstår läget. Jag städar ju ändå med jämna mellanrum så det är inte igengrott, men man kan få räkna med att se en dammråtta eller två.

Men när man tänker på sig och sitt liv utifrån ett vara partner perspektiv. Så blir man rädd. Det är än tung diagnos vi har både vad gäller fördomar och vad gäller nedsatt funktionsförmåga. Det är helt fel att tänka så - men det är ju ändå: vem fan vill ha mig? Vad är det för fel på honom då? Alltså jag har inte tänkt seriöst på att ingå i ett partnerskap på många år nu. Man går liksom på i sina rutiner då. Det var internetdejtingsvängen och allt det oseriösa och den tappade styrfart man fick efter det. Det var då inte så mycket ens diagnos som var på tapeten utan mer sex, kk, låna pengar, inte vara för tjock. Hur som helst för oseriöst för min smak.

Men nu då med den här Petter kallar jag honom. Så börjar hjärnan skanna av möjligheter och omöjligheter. Börjar titta på en själv ur en utomstående perspektiv. Och. Vem är han? Varför visar han intresse? Vad är det för fel på honom då då. Det kan vara fel på honom det skulle vara lättare om det var det. Så kan man sitta i samma båt och skvalpa.

Men hur som helst. Hur duger vi till i våra egna ögon?
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8084
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: hur är det tänkt att man ska överleva schizofreni?

Post by wasp »

I mina ögon duger jag inte till mycket. Var akademiker en gång för länge sen, men idag kan jag åtminstone diska, städa och tvätta.
Post Reply