Tyska

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Tyska

Post by Fantasio »

Hoppas jag placerar denna tråd rätt. Saken är den att jag vill lära mig tyska. Jag minns i sexan när man valde språk att läsa på högstadiet, så sa en tyskalärare att det var naturligt för mig med tyska med tanke på mitt ursprung. Men jag kom efter direkt och tröttnade. Gjorde inte läxorna och antar att jag fick en etta i betyg. Fem är det högsta och ett det lägsta.

Vad tror ni, kan man via Internet lära sig ett språk? Det bör sägas att jag är urusel på grammatik. Verb och adjektiv är jag inte ens säker på vad det är för något. Sådant kan ju till och med lågstadiebarn.

Är det någon som kan ge mig tips på hur jag lättast lär mig tyska?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36027
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tyska

Post by Geta »

Titta på tyska filmer eller program och lyssna på vad de säger. Jag läste
tyska i realskolan men har inte haft minsta användning för det.

https://www.youtube.com/watch?v=lVdxwDT2ohY
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tyska

Post by Fantasio »

Jaha ja, Geta. Där ser man. Får kanske lära mig via Youtube. Min systers son lärde sig spela keyboard via nätet, Youtube.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tyska

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 04 May 2022, 20:52 Hoppas jag placerar denna tråd rätt. Saken är den att jag vill lära mig tyska. Jag minns i sexan när man valde språk att läsa på högstadiet, så sa en tyskalärare att det var naturligt för mig med tyska med tanke på mitt ursprung. Men jag kom efter direkt och tröttnade. Gjorde inte läxorna och antar att jag fick en etta i betyg. Fem är det högsta och ett det lägsta.

Vad tror ni, kan man via Internet lära sig ett språk? Det bör sägas att jag är urusel på grammatik. Verb och adjektiv är jag inte ens säker på vad det är för något. Sådant kan ju till och med lågstadiebarn.

Är det någon som kan ge mig tips på hur jag lättast lär mig tyska?
Ja! Det finns språkappar man kan ladda ner på telefonen. Det skall visst vara effektivt. Duolingo heter den populäraste appen. " The world's best way to learn a language" Jag är inne på att lära mig Arabiska. Jag tror man kan göra det på datorn med, inte säker.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tyska

Post by Fantasio »

https://www.youtube.com/watch?v=tcMDvNhbqZ8
Det första som dök upp på Youtube. "Sie sind alle hier".
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tyska

Post by Richard »

Tyska var självklart för mig också i högstadiet, eftersom jag också har tyskt påbrå. Men jag har alltid varit dålig på engelska, så tyskan gick inget vidare. Läste tyska 2 år i högstadiet, sen bytte jag till matlagning o teknik. O sen i gymnasiet fick man inte välja tyska igen om man redan hade läst det i minst 2 år, så jag fick välja franska, men det gick ännu sämre...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tyska

Post by zoegas »

Det blev en 1:a i Tyska för mig med. Närvaron var väl 1/10. Hade man väl missat grunderna, så fatta man ingenting sen ju.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tyska

Post by Fantasio »

Jag ska strax in på Youtube och se mer klipp på tyska översatt till svenska. Ett och annat kan man ju snappa upp.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tyska

Post by Zoidar »

Du kan se nyheter på tyska. Det heter tagesschau.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36027
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tyska

Post by Geta »

Förvånansvärt många tyska ord kommer jag ihåg. Har aldrig haft
användning av tyskan. Har bara åkt igenom Tyskland.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tyska

Post by Fantasio »

"Was soll der Unsinn?"
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tyska

Post by memphis »

Jag läste inte tyska i högstadiet, jag valde franska för jag tyckte det lät elegantare. Lärde mig ingenting dock. Eller, nästan ingenting.

Men jag är bra på engelska och svenska, och det underlättar lite även när det gäller franskan. Vi har ju många ord gemensamt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply