har ni också problem med texturen på mat?

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Klankedinken »

mrsearlgray wrote: 07 May 2022, 17:27 nu hände det igen, gjorde en pannbiff med brunsås, första tuggan smakade fel och matlusten försvann helt så fick kasta den... såhär illa har det aldrig varit förut, har sen barn haft det såhär, speciellt med kött men de senaste dagarna är det nästan varje måltid nu
Undrar om det har med din viktnedgång att göra? Spekulerar vilt förstås?
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10325
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by mrsearlgray »

Klankedinken wrote: 08 May 2022, 04:00
mrsearlgray wrote: 07 May 2022, 17:27 nu hände det igen, gjorde en pannbiff med brunsås, första tuggan smakade fel och matlusten försvann helt så fick kasta den... såhär illa har det aldrig varit förut, har sen barn haft det såhär, speciellt med kött men de senaste dagarna är det nästan varje måltid nu
Undrar om det har med din viktnedgång att göra? Spekulerar vilt förstås?
ja kanske? eller om det kanske är höjningen av reagilan, har inte tänkt på det men höjde ju den för 2 veckor sen? kanske är en biverkning 🤔
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Moderator 1
Magnesiummedlem
Posts: 27
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Moderator 1 »

Jag flyttade tråden till Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Tror den passar bättre här.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Klankedinken »

mrsearlgray wrote: 08 May 2022, 11:32
Klankedinken wrote: 08 May 2022, 04:00
mrsearlgray wrote: 07 May 2022, 17:27 nu hände det igen, gjorde en pannbiff med brunsås, första tuggan smakade fel och matlusten försvann helt så fick kasta den... såhär illa har det aldrig varit förut, har sen barn haft det såhär, speciellt med kött men de senaste dagarna är det nästan varje måltid nu
Undrar om det har med din viktnedgång att göra? Spekulerar vilt förstås?
ja kanske? eller om det kanske är höjningen av reagilan, har inte tänkt på det men höjde ju den för 2 veckor sen? kanske är en biverkning 🤔
Du får läsa på.. kanske ger den luktförändring eller liknande.. tänk om det är en underliggande psykos som blommar upp?.. Spekulerar givetvis!
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Cosmos »

Klankedinken wrote: 08 May 2022, 13:02
mrsearlgray wrote: 08 May 2022, 11:32
Klankedinken wrote: 08 May 2022, 04:00

Undrar om det har med din viktnedgång att göra? Spekulerar vilt förstås?
ja kanske? eller om det kanske är höjningen av reagilan, har inte tänkt på det men höjde ju den för 2 veckor sen? kanske är en biverkning 🤔
Du får läsa på.. kanske ger den luktförändring eller liknande.. tänk om det är en underliggande psykos som blommar upp?.. Spekulerar givetvis!
Jag har/har haft sådana problem. Då har det handlat om konsistensen på maten. Värst har efterrätter varit. Säger bara apelsinfromage, och det vänder sig i magen.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21112
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by MsTibbs »

Jag fixar inte fiskbullar i vit sås. Men i övrigt har jag inte problem med konsistenser.
In a world where you can be anything, be kind.
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Snuttan »

Samma här Tibbs.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by memphis »

Jag tycker att konsistensen på mogna bananer är vidrig. Om jag ska äta banan får det absolut inte vara slemmigt och geggigt utan bananen måste vara nästan omogen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Cosmos »

Håller med om bananerna. Gillar inte heller trådiga saker som apelsiner och sparris. Frukter överlag kan ha äcklig konsistens.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35973
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Geta »

Idag blev texturen på min purjo och potatissoppa väldigt konstig. Fick slänga den. Purjolök ska vara extra billig nu i inflationstider.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply