Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Inwatto wrote: 01 Feb 2024, 10:24 Om man äter en större måltid, så brukar sockret sjunka lite den första timmen. Det beror på att kroppen inte hinner utvinna energi ur maten direkt. Det tar lite tid. För att få ett mer realistiskt värde, ska man ta blodsockerprovet 1½ - 2 timmar efter.

Detta gäller nog inte frukost, egentligen. Där kan man ta blodsockervärdet tidigare och få ett rättvisande värde.

7.8 var ju ett högre värde än vad du väntade dig, eller hur? Åt du kött igår kväll, så kan det påverka sockret flera timmar efteråt. Nog därför du ligger högre nu än normalt. Inget att oroa sig för. :D
okej tack så mycket för svaret! tog sockret igen nu efter 90 minuter och det hade sjunkit till 6,5 nu. :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Ok! Testade min mätare mellan två mål. Då hade jag 6,1 mmol/l. När ska jag kolla värdet?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Du kan kolla värdet flera gånger per dag, så märker du eventuell variation.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Tänkte kolla innan jag äter nästa måltid samt 15min efter, 1h efter och 2 timmar efter.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

5,4 mmol/l nu.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1770
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes

Post by Inwatto »

Jag har fått en lapp på när man ska testa blodsockret inför läkarbesök (om man har diabetes typ 1):

1. Fastande
2. 1½ timme efter frukost
3. Före lunch
4. 1½ timme efter lunch
5. Före middag
6. 1½ timme efter middag
7. Sänggående

Oftare än så behövs inte (det är OFTA!). Jag, som lever ett inrutat liv, testar före frukost. Det är enda ggn. Då ser jag om jag ska ta mer insulin eller ej.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Jag testar ofta. Annars spårar jag ur.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Jag testar efter vissa måltider nu men oftast efter lunch och middag men gör det inte efter frukost eftersom jag vet vad det brukar ligga på när jag äter samma sak.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Hade 4,8 mmol/l före maten 4,4 efter maten och 4,4 en timme efter maten. Jag tog berberin innan maten.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Zoidar wrote: 16 Feb 2024, 18:28 Hade 4,8 mmol/l före maten 4,4 efter maten och 4,4 en timme efter maten. Jag tog berberin innan maten.
4,3 mmol/l två timmar efter måltid. 🤷‍♂️

Ska testa imorgon utan berberin.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Testade utan att ta berberin. Åt samma typ av måltid som igår. Mätte en timme efter maten. 4,3 mmol/l. Sak samma med andra ord.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Det kan nog inte vara bättre.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply