Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Jag har sedan ett par år bytt från vanlig Coca-Cola till den sockerfria. Jag har vant mig vid smaken, tycker det är gott. Tyvärr dricker jag en hel del öl och det är ju inte bra. Men vem är perfekt?
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6518
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Diabetes

Post by Hercules723 »

Diabetessköterskan tyckte jag skulle använda min SodaStream, och även sluta med lightläsk som jag dricker. Jag är precis under gränsen till Typ 2 Diabetes just nu :oops:
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36946
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Jag rekommenderar motion för att förhindra att diabetesen bryter ut. Till maten dricker jag kranvatten som jag kylt ner i kylskåpet. Dricker någon enstaka gång Zeroh sockerfri dryck, när jag är törstig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6518
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Diabetes

Post by Hercules723 »

Hon tyckte jag skulle promenera, 20 minuter per dag.
Men jag har cyklat några gånger nu när det är snö på vägarna. Det är som ryskroulett! Höjer spänningen lite!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes

Post by Krokus »

https://www.sydsvenskan.se/2023-12-05/h ... as-medicin

Tyvärr betalartikel.
Hon tar diabetesläkemedel för att gå ner i vikt: ”Missuppfattning att ’tjockisar’ stjäl andras medicin”
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23245
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Samma läkemedel min överviktiga kompis ska testa.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36946
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Diabetiker har haft svårt att få sin medicin för att tjockisar har norpat den.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23245
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Geta wrote: 07 Dec 2023, 10:42 Diabetiker har haft svårt att få sin medicin för att tjockisar har norpat den.
Finns det inte andra mediciner som funkar för diabetiker? Eller är denna ozempic bättre av någon anledning än t.ex. metformin?

Min kompis väger 160kg. Det är väl sjuklig fettma? Då ska han väl ha rätt till medicin om det hjälper honom?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36946
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Fråga MsTibbs och Miika som har moderna diabetesmediciner. Jag har metformin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23245
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Geta wrote: 07 Dec 2023, 16:56 Fråga MsTibbs och Miika som har moderna diabetesmediciner. Jag har metformin.
De får väl öka produktionen av ozempic. Tycker det borde kunna räcka åt alla.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Diabetes

Post by Leakim97 »

Zoidar wrote: 07 Dec 2023, 16:44
Geta wrote: 07 Dec 2023, 10:42 Diabetiker har haft svårt att få sin medicin för att tjockisar har norpat den.
Finns det inte andra mediciner som funkar för diabetiker? Eller är denna ozempic bättre av någon anledning än t.ex. metformin?

Min kompis väger 160kg. Det är väl sjuklig fettma? Då ska han väl ha rätt till medicin om det hjälper honom?
160 kg är sjuklig fetma. Det är bmi på runt 44-46 beroende på längd. Han borde försöka ändra kosten och motionen för att kunna gå ner i vikt. Att väga 160 kilo är en mycket stor hälsofara
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes

Post by Krokus »

Väger man såpass mycket kan det vara svårt att röra på sig i och med ökad belastning på knäna och andra leder. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply