Självmord

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Självmord

Post by RutgerJönåker »

Safir wrote: 18 Apr 2023, 20:05
memphis wrote: 09 Apr 2023, 18:57 Ja det är väl mest en tanke som är skön att ha till hands. Att man KAN göra det. Jag har nog rätt långt kvar till självmordets rand. Men å andra sidan är jag impulsivt lagd. Tycker om att ha en plan i bakfickan som antagligen inte blir verklighet.
Känner likadant. För mig blev tanken på självmord den enda tryggheten när jag var barn, mina föräldrar var våldsamma, manipulerade och kontrollerade mig men när jag insåg att jag kunde ta mitt liv så blev jag liksom starkare, för då fanns en utväg.
Har haft självmordstankar sen dess men i vissa perioder mindre. Har gjort klart vissa planer och förberett också men tror inte jag kommer göra det.
En trygghet, helt enkelt. Blir livet outhärdligt så kan jag avsluta det.
Hemskt att behöva ha självmord som en ”trygghet” när man är barn. :( Hur gammal var du när dessa tankar uppstod?
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Självmord

Post by Safir »

Raderat
Last edited by Safir on 24 May 2023, 13:30, edited 1 time in total.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Självmord

Post by Koi »

Läkaren på psyk 2010 sa att jag måste stänga och bomma igen nödutgångarna. Har inte lyckats göra det.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36678
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självmord

Post by Geta »

Självmord sker ofta helt utan förvarning. Det behöver inte vara
psykisk sjukdom. Det kan vara en plötslig impuls, när något gått
fel.

https://www.expressen.se/debatt/sjalvmo ... orvarning/
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självmord

Post by Fantasio »

Ja, det kan varaen impulshandling. Har en kompis som fick för sig att hänga sig o fixade en snara. Han ångrade sig som tur vad. Själv tänker jag på döden varje dag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självmord

Post by Fantasio »

Min livslust är inte på topp direkt. En så pass banal sak som problem med ryggen har fått mina suicidtankar att öka. Det är ingen fara på taket, men känner för att skriva av mig här på Viska. Har jag endast fått en försmak av ålderdomen, eller kommer det att vara så här jämt och ständigt? Jag vill för fasen kunna ta mig till olika ställen till fots. Har inte råd med taxi till och från mataffären. Jag måste ringa vårdcentralen så de kan ge mig en remiss till fysioterapeuten.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36678
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självmord

Post by Geta »

En rollator skulle lösa problemen, Fantasio.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Självmord

Post by Safir »

Fantasio wrote: 20 Feb 2024, 22:13 Min livslust är inte på topp direkt. En så pass banal sak som problem med ryggen har fått mina suicidtankar att öka. Det är ingen fara på taket, men känner för att skriva av mig här på Viska. Har jag endast fått en försmak av ålderdomen, eller kommer det att vara så här jämt och ständigt? Jag vill för fasen kunna ta mig till olika ställen till fots. Har inte råd med taxi till och från mataffären. Jag måste ringa vårdcentralen så de kan ge mig en remiss till fysioterapeuten.
Jag tror inte man behöver remiss till fysioterapeut.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36678
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självmord

Post by Geta »

Nej, man behöver inte remiss till fysioterapeut.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Självmord

Post by Krokus »

Du har väl redan kontakt med fysioterapeut? Det är bara att ringa tillbaka till denne! Säg att ryggen fortfarande strular.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply