Självmord

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Självmord

Post by Nobel »

Skulle vilja gå bort som min gammelmormor. Levde hela sitt 84-åriga liv i en liten by. Påtade i trädgårdslandet en fin sommardag, kände sig trött, lade sig i sängen och somnade in.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självmord

Post by Geta »

Nobel wrote: 12 Jul 2021, 20:11 Ser fram emot att dö på något konstigt vis. Inte att jag vill ta livet av mig, utan med nyfikenhet till vad som händer här näst.
Min mamma var nyfiken på döden. Nu är hon död sedan 17 år tillbaka.
Har träffat henne i drömmen någon gång.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självmord

Post by memphis »

Jag vill i bland ta livet av mig i mörka stunder, men jag är ju troende, och då avråds det starkt från att ta självmord. Är man kristen hamnar man väl i helvetet, är man buddhist får man en ogynnsam återfödselse.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Självmord

Post by Schizofreni »

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... icide_rate
Väldigt stor skillnad på antal självmord per 100 tusen invånare globalt sett. Kultur och religiösa/sociala tabun verkar spela en stor roll.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självmord

Post by Geta »

Har inte Sverige haft ovanligt många självmord tidigare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självmord

Post by memphis »

Sverige och Japan har väl legat högt på listan.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Självmord

Post by Krokus »

Geta wrote: 12 Jul 2021, 20:07 Tids nog dör man ändå. Jag tror att jag sjunger på sista versen.
Är det så illa? :?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självmord

Post by Fantasio »

Geta, du är väl bara nitton år äldre än jag? Det är för tidigt för att kasta in handduken.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Självmord

Post by Schizofreni »

Ber om ursäkt för den engelska wikistatistiken, den svenska är lite bättre när det gäller förklaringarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsstatistik
Självmordsstatistik bygger på inrapporterade data över vilka dödsfall som varit självmord. Då det i många fall inte är entydigt när ett dödsfall är ett självmord är det en stor osäkerhet i validiteten i materialet. Då det dessutom finns kulturella skillnader mellan länder när dödsfall klassas och rapporteras som självmord, så är talen mellan länder i många fall inte jämförbara
Vill minnas att många män i Sverige dör i singelolyckor på raksträckor o dyl. dvs olyckor som lika gärna skulle kunna vara handlingen av någon som vill ta sig av daga men vill undvika stigmat av att ha tagit självmord. Gissningsvis så erbjuder den industrialiserade delen av världen ett större utbud av sådana möjligheter, om man nu får uttrycka sig så.
The most suicidal country in the entire world is by a wide margin Greenland.[10] Europe is the most suicidal region in the world, while the Eastern Mediterranean is the least.[11][12]
Tycker det är svårt att få ihop alltsammans, men det kanske tar sin tid.
I Västeuropa ligger Finland, Belgien, Frankrike och Island högre än Sverige. Både Norge och Danmark har dock relativt sett färre självmord än Sverige. Självmord i Sverige har minskat något de senaste tolv åren, särskilt bland kvinnor. Bland svenska kvinnor begicks sju självmord per 100 000 invånare 2000.
https://www.svd.se/en-manniska-tar-live ... 40e-sekund
En människa tar livet av sig var 40:e sekund
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självmord

Post by Geta »

Frontalkrockar med lastbilar kan vara självmord. Många unga förare
blir av med körkorten idag på grund av fortkörning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Självmord

Post by Schizofreni »

Kom att tänka på Leif GW Persson, när han tänkte blåsa skallen av sig. Han tyckte kolven var för kall att ha i munnen och släppte ifrån sig revolvern efter en stund. Och kom på andra tankar.

https://slakthistoria.se/livet-forr/liv ... onska-anor
Tänker på detta speciellt när GW kommenterar Palmemordet. GW har ju inte varit helt opåverkad av Palme som person då han var en av anledningarna till funderingarna att ta sig av daga. Hela pressen emot sig inklusive ledande politiker, kanske inte så konstigt att han allvarligt funderade på om han blivit helt tokig och ville ta livet av sig.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självmord

Post by Geta »

Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply