Kbt

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Kbt

Post by Koi »

Jag ska få KBT eller nåt. Träffade psykolog idag. Vi ska ses om 2 veckor igen. Jag ska fundera på vad jag vill ha hjälp med.

Vad kan man få för hjälp av psykologen?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1713
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Kbt

Post by Inwatto »

Jag har gått i KBT mot depression hos psykolog. Det hjälpte mig att hitta saker som ledde till negativa spiraler och dessa gjorde att jag mådde sämre än jag gör idag. Klar förbättring efter KBT!

Har gått i psykoanalys hos en annan psykolog i intensiv terapi (2 ggr i veckan). Det gjorde att jag utvecklades en del som människa men det ledde också till total sjukersättning. Hade jobb när jag gick i terapi, men klarade inte att skaffa nytt när jag förlorade det. Psykoanalys är tyngre än KBT, men det gjorde inte mig bra nog att kunna arbeta. Faktum är att jag blev sjukare, skulle man kunna säga. KBT är som en ytbehandling av hjärnan, medan psykoanalys går djupare. Vissa saker går bra att behandla med KBT, men någon ny människa blir man inte.

Känner inte dig tillräckligt, koi, för att veta vad du behöver hjälp med. Är datalog, inte utbildad inom psykiatri, så jag vet inte svaret på din fråga.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Kbt

Post by Koi »

Fått KBT mot sömnstörning förut. Men sover ok nu.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kbt

Post by Geta »

Har bara gått i psykodynamisk terapi och inte i KBT. KBT var inte
aktuellt på min tid. Liksom för Inwatto fungerade inte terapin så
att jag kunde fortsätta arbeta. Terapin gjorde att jag kände efter
mer hur jag mådde. Tidigare hade jag bara kört på.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7838
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Kbt

Post by wasp »

Hade kontakt med en psykolog under många år på 1980-1990 talen som också blev en kp och mentor. Fick komma var 14:e dag och berätta hur jag haft det. Han sa en gång Psykoterapi på dig? Över min döda kropp! Han såg att jag hade tydliga drag av Asperger och autism, nu var det inte det, men drag fanns...............
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kbt

Post by Geta »

Personer med Aspergers vill inte ha psykoterapi. De tycker inte
att det finns något fel på dom. De är bara en variation i vår
Herres hage.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kbt

Post by Krokus »

Geta,

Är det så det skrivs på aspergerforum?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kbt

Post by Geta »

Det är min uppfattning av personer med Aspergers.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Kbt

Post by Richard »

Jag har asperger o fick diagnosen 2005, då blev jag sur o tyckte det var töntigt. Jag ville bara vara som alla andra o trodde bara jag hade en depression samt social fobi, som skulle gå över. Men nu har jag accepterat diagnosen o tycker att det förklarar en hel del. Jag tänker på ett lite annorlunda sätt men kan för det mesta bete mig normalt.

Men jag har t.ex. svårt med relationer, har bara haft 2 riktiga förhållanden på mina 42 år o inget har varat mer än ett år. Men psykoterapi kan vara bra tycker jag, jag gick länge, sammanlagt säkert 10 år hos en psykolog o det kändes bra att prata med någon. Men jag skrev för ett tag sedan ett brev hem till min f.d. psykolog o sa att jag ser med skam tillbaka på 00-talet o hur jag uttryckte mig. Det var bl.a. om ilska, hot o självmordsbombning.

Har även gått i KBT-terapi, men det hjälpte inte så mycket, dessutom var det lite mumbo-jumbo över det hela, en session bestod i att man skulle hoppa runt o fnysa genom näsan o sånt...

Sen fick jag diagnosen schizoaffektivt syndrom o de förklarar de vanföreställningar jag haft, så som paranoia. Direkta hallucinationer eller hörande av röster har jag som tur är sluppit. Men den diagnosen är numera bortplockad från min journal. Jag har också trott att lag haft någon form av personlighetsstörning, som schizoid eller paranoid, men nu tror jag inte det. Men medicinerar med Invega (tidigare Haldol) mot min paranoia och för att bli lite stabilare.

När jag fick min första neuroleptika (Risperdal, runt år 2001) så trodde jag att den på nått magiskt sätt skulle förändra mitt liv så att jag blev normal, men det funkar ju inte riktigt så...

Personer med asperger kallar det gärna för "funktionsvariation" istället för funktionsnedsättning, men det tycker jag bara är löjligt! För mig är det i.a.f. en funktionsnedsättning eftersom jag har väldigt svårt med vissa saker som är vardagsmat för normala människor. Visst kan det vara lite roligt att man är superintresserad av nått (som jag gillar kemi o fysik), o i många fall kan man dra nytta av sådan kompetens.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Kbt

Post by Koi »

Träffar psykologen idag. Får se vad det blir av det.
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24636
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Kbt

Post by Leakim97 »

Lycka till
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Kbt

Post by Koi »

Tack. Kom inte så långt. Blev en kartläggning. Vad jag har problem med
Post Reply