TV-spel

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8185
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: TV-spel

Post by Richard »

Jag hittade detta på loppis i lördag, med 600 inbyggda spel... Endast 100 kr!
Jag har ett liknande, fast med ett "Super-Nintendo" med 21 inbyggda spel.

Image
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: TV-spel

Post by Fantasio »

Kul! Man kanske skulle köpa sig en.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23103
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: TV-spel

Post by Zoidar »

Richard wrote: 22 May 2023, 04:26 Jag hittade detta på loppis i lördag, med 600 inbyggda spel... Endast 100 kr!
Jag har ett liknande, fast med ett "Super-Nintendo" med 21 inbyggda spel.

Image
Kap ju!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: TV-spel

Post by Fantasio »

Tydligen är jag för dålig på att spela (med ålderns rätt) eller så är jag bara korkad. Jag är bara precis i början av senaste "Zelda" och sitter fast. Man möter två robotar som attackerar en uppe på en höjd. I teorin kan jag slå dem, men kylan är ett problem. Jag har ingredienser till en maträtt som gör mig tålig mot kylan som råder och har två av dem, men räcker det? För jag tänkte klippa till robotarna en eller två gånger och hoppa ned för upphöjningen och så klättra upp igen och göra om bravaden. Klockan tickar ned mott noll, när maten slutar verka, så jag vet inte om jag hinner lägga tiden som krävs i och med att det tar en stund att klättra upp igen. Jag mår faktiskt dåligt av att sitta fast i spel, hur löjligt det än kan verka.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12594
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: TV-spel

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 04 Jun 2023, 22:37 Tydligen är jag för dålig på att spela (med ålderns rätt) eller så är jag bara korkad. Jag är bara precis i början av senaste "Zelda" och sitter fast. Man möter två robotar som attackerar en uppe på en höjd. I teorin kan jag slå dem, men kylan är ett problem. Jag har ingredienser till en maträtt som gör mig tålig mot kylan som råder och har två av dem, men räcker det? För jag tänkte klippa till robotarna en eller två gånger och hoppa ned för upphöjningen och så klättra upp igen och göra om bravaden. Klockan tickar ned mott noll, när maten slutar verka, så jag vet inte om jag hinner lägga tiden som krävs i och med att det tar en stund att klättra upp igen. Jag mår faktiskt dåligt av att sitta fast i spel, hur löjligt det än kan verka.
Du kan alltid googla hur man ska göra som fusk.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: TV-spel

Post by Fantasio »

zoegas wrote: 05 Jun 2023, 09:24 Du kan alltid googla hur man ska göra som fusk.
Visst. Och fuska med Youtube. Men det bär emot att fuska.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: TV-spel

Post by Fantasio »

Jag kom vidare på Zelda-spelet. Men råkade komma emot en knapp så jag hamnade på startmenyn. Tryckte på alla knappar, till slut kom jag tillbaka till spelet. Men nu har det blivit knas med kontrollen. Knappen man använder för att slå och hugga med, attackera alltså, aktiverar ett hopp istället. Nu hoppar jag med två knappar och kan inte använda vapen. Vad är det jag kommit emot? Jag testade att stänga av spelet och starta om det, men problemet kvarstår. Jag får ringa en vän.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: TV-spel

Post by Fantasio »

Problemet ovan löste sig automatiskt. Men min dyra handkontroll (runt 850 kr) krånglar. Jag kan inte vinna över de enklaste fienderna. Trycker som en galning på slag-knappen, det tar tid innan han drämmer till med vapnet. En annan knapp krånglar också. Jag köpte två nya Joy-cons, vilka sammanfogas till en handkontroll och de höll inte länge. Måste trycka på två knappar för att få igång spelet med den kontrollen och inget händer. Trasiga handkontroller går inte på garantin.

För övrigt har jag spelat lite Zelda med framgång idag, men jag får springa omvägar runt fienden då jag inte kan slåss. Inte bra, då de tappar saker man kan plocka på sig och kroppsdelar som till exempel horn.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: TV-spel

Post by Fantasio »

Om jag köper en ny handkontroll och även den krånglar, vad göra? Skicka konsolen till importören? Jag tar mig inte vidare i spelet med den jag har till mitt förfogande. Aaarrrgggh!
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12594
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: TV-spel

Post by zoegas »

Om det inte är inställningar i spelet, så är det bara köpa en ny kontroll.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: TV-spel

Post by Fantasio »

vad är det för "fuskhandkontroll" vår admin postat? Det ska bara vara två röda knappar på originalet, inte fyra.

On a more serious note: Jag får väl punga ut med 850 spänn på en ny kontroll. Gör det via Ginza. Då kan jag med hjälp av följesedeln eller vad det heter bevisa att kontrollen är nyinköpt. Kvitto. Jag vill bara sitta ned i lugn och ro och spela.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: TV-spel

Post by Fantasio »

De tar hela 899 kronor för handkontrollen på Ginza. Jag måste ha en ny. Jag är så sugen på att spela senaste Zelda, men måste sparra mot en robot och hoppa undan när han hugger och därefter hugga honom. Y-knappen ska man trycka på står det på skärmen, men när jag trycker på den händer det ingenting.
Post Reply