Längst ner i samhället...

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Längst ner i samhället...

Post by Richard »

Sitter o tänker på oss som är sjukskrivna resten av livet. Är man längst ner på samhällsskalan då? Heroinmissbrukarna kanske är lägre, jag har ju i.a.f inga nålstick i mina armar, men kan ta lite kokain om det bjuds på det. Jag missbrukar ibland, men gör så gott jag kan för att inte trilla ner i det igen. Man sitter o jämför psykofarmaka...

Folk ser ner på oss, men jag försöker strunta i det o umgås med vänner som kan acceptera en. Min kompis Daniel är ju jätteschysst, ska till honom på fest ikväll. Där snackar vi allt möjligt, möjligen psykiatri, för min andra kompis Linda, som jag träffat via Daniel är sjuksköterska inom psykiatrin, det är hon som har skrivit denna boken; https://www.bokus.com/bok/9789198706505 ... hantering/ Fast jag tror inte hon ska vara med ikväll.

Så egentligen är det inte fel o prata om psykiatri. Min mamma vill inte att jag ska prata om psykiatri o mediciner, men det kan jag inte låta bli. Det är förresten vanligt att folk äter antidepressiv medicin...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt ... iv-medicin
https://www.ahum.se/bloggen/over-1-milj ... lakemedel/

Men behöver kanske inte börja prata om neuroleptikan, alltså mediciner mot psykoser, då det är en helt annan kategori medicin. Men det finns folk som skäms för att man äter antidepressiva.

Det vanligaste är att folk går till vårdcentralen o husläkaren skriver ut SSRI, främst Zoloft (Sertralin), Fontex (Fluoxetin), Cipramil o Cipralex (Citalopram o Escitalopram). Hjälper det inte skickas en remiss till psykiatrin, där det verkar vara enorma köer... Så skriver psykiatern ut Efexor (Venlafaxin) eller Remeron (Mirtazapin). Möjligen sömntabletter också om man har problem med att sova. Vid allvarligare fall kan man få träffa en psykolog eller annan terapeut.

Men kommer man till psykiatrin, o börjar med neuroleptika, t.ex Zyprexa (Olanzapin) eller Abilify (Aripiprazol) är nog de vanligaste, då är det allvarligt. Neuroleptika förändrar ens personlighet! Såsom antidepressiva inte gör. Är man "en dåre" då? O längst ner på samhällsskalan?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18110
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Längst ner i samhället...

Post by Krokus »

När jag gick på KTH överhörde jag några kursare som snackade skit om en tjej. Den tjejen gick på "dårhuspiller" det vill säga benso. Jag höll tyst, såklart.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35948
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Längst ner i samhället...

Post by Geta »

När jag fick schizofrenidiagnosen blev jag faktiskt varnad. Ja, vi tillhör dom
längst ner. I Bibeln är det inte alls någon nackdel att tillhöra de svaga.
Hos ögonläkaren avslöjade jag faktiskt att jag har diagnosen schizofreni, när
han ville ha reda på mina mediciner. Men jag blev inte sämre behandlad för det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35479
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Längst ner i samhället...

Post by memphis »

Det jag är mest orolig för när det gäller nämna diagnosen är att folk ska bli rädda. Det vore inte konstigt med tanke på att media gärna berättar om psykiskt sjuka som begår brott, som om det vore når naturligt att psykiskt sjuka begår hemska våldsdåd.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Längst ner i samhället...

Post by Richard »

Krokus wrote: 24 Jun 2022, 09:05 När jag gick på KTH överhörde jag några kursare som snackade skit om en tjej. Den tjejen gick på "dårhuspiller" det vill säga benso. Jag höll tyst, såklart.
Jag har hört folk säga "dårhus" om Spiran (min sysselsättning), men hon som sa det är inte frisk heller.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35948
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Längst ner i samhället...

Post by Geta »

Det förvånar mig att bensodiazepiner kallas dårhuspiller. De används ju
i stor mängd utanför dårhusen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12241
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Längst ner i samhället...

Post by zoegas »

Knarkare, psykopater, våldtäcktmän osv. Jag tror det är rätt många "nedanför"
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35948
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Längst ner i samhället...

Post by Geta »

Terrorister som nu i Oslo står nog lägre än oss.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12241
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Längst ner i samhället...

Post by zoegas »

Geta wrote: 25 Jun 2022, 12:23 Terrorister som nu i Oslo står nog lägre än oss.
Det kan nog vara ett schizo .. Bågskytten fick rättspsyk för 5 mord och 11 mordförsök.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35948
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Längst ner i samhället...

Post by Geta »

Ja, nu står det på Flashback att terroristen i Oslo har diagnosen paranoid
schizofreni bland annat. Det är tacksamt att peka ut schizofrena och ofarligt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35948
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Längst ner i samhället...

Post by Geta »

Nu klassas dådet i Oslo som extrem islamistisk terrorhandling.
Det måste ha varit en politiskt korrekt journalist som påstod
att mannen hade paranoid schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Längst ner i samhället...

Post by Richard »

Geta wrote: 25 Jun 2022, 14:27 Nu klassas dådet i Oslo som extrem islamistisk terrorhandling.
Det måste ha varit en politiskt korrekt journalist som påstod
att mannen hade paranoid schizofreni.
De kommer säkerligen skylla på schizofreni o psykisk ohälsa, istället för att skylla det på islam...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply