Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Mosbrickan »

Läste en bok om Unabombaren, Ted Kaczynski - geniet och matematikprofessorn som bara såg faror med teknik framsteg. Väldigt fascinerande (och tragisk) historia om en schizofreni-sjuk man och hans syn på omvärlden.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21729
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by MsTibbs »

Geta wrote: 21 Oct 2022, 21:16 Förr i världen, när jag gick i skolan satt man mera still i skolan. Autism var
ovanligt då.
Tyst i klassen är autismvänligt.
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Geta »

MsTibbs wrote: 30 Dec 2022, 13:27
Geta wrote: 21 Oct 2022, 21:16 Förr i världen, när jag gick i skolan satt man mera still i skolan. Autism var
ovanligt då.
Tyst i klassen är autismvänligt.
Kan det vara förklaringen att fler gick ut med godkända betyg då?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21729
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by MsTibbs »

Geta wrote: 30 Dec 2022, 14:45
MsTibbs wrote: 30 Dec 2022, 13:27
Geta wrote: 21 Oct 2022, 21:16 Förr i världen, när jag gick i skolan satt man mera still i skolan. Autism var
ovanligt då.
Tyst i klassen är autismvänligt.
Kan det vara förklaringen att fler gick ut med godkända betyg då?
Jag tror det. Lärarna nu får inte ta tag i örat på de som stör. Det tycker jag är dumt.
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Cosmos »

Ajdå. Jag blev vriden i öronen och utslängd i korridoren när jag busade i första klass. Det gjorde inte att jag blev sämre i skolan eller började knarka och begå våldsbrott. Sedan blev ju skolaga förbjuden. Gudskelov.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Cosmos »

Geta wrote: 18 Jul 2022, 12:24 En detyl tycker att det är diskriminerande att inte alla barn undervisas
i vanlig klass.
Det är också diskriminerande att inte alla barn får högsta betyg i alla ämnen. Hela skolan är diskriminerande eftersom inte alla är autistiska, har Aspegrens eller ADHD.

När jag gick i skolan på 60-talet hade vi något som man kallade för hjälpklass och var ämnat för de elever som inte riktigt hängde med. Men det kallades inte något. Dessa barn behövde lite hjälp bara.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply