Underdiagnoser

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13213
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Underdiagnoser

Post by amandara »

Aha ok
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Underdiagnoser

Post by Fantasio »

I min journal står det fortfarande paranoid schizofreni. Undervarianterna ska ju ha tagits bort. Fast inte stör det mig.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Underdiagnoser

Post by Geta »

Tror att det står paranoid schizofreni på mig också fortfarande.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Underdiagnoser

Post by Cosmos »

Enligt DSM V så ingår diagnoserna under det överliggande schizofrenispektrat precis som när det handlar om autismspektrat där t ex även Asperger och Tourettes går in. I schizofrenispektrat återfinns schizoaffektiv plus vanföreställningssyndrom tror jag.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Underdiagnoser

Post by Klankedinken »

Jag har bara en diagnos... Är jag konstig?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Underdiagnoser

Post by Geta »

Har också bara haft en diagnos. Schizofreni trumfar allt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Underdiagnoser

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 02 Aug 2021, 14:44 Har också bara haft en diagnos. Schizofreni trumfar allt.
Det är så, ibland är man bara bättre helt enkelt.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36742
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Underdiagnoser

Post by memphis »

Vet inte vad jag haft för diagnoser. Har aldrig varit så intresserad av det att jag kollat sjukintygen. Tror att det började med personlighetsstörning UNS. Sen schizofreni. Sen bipolär. Vet bara vilken diagnos jag har nu.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Underdiagnoser

Post by Cosmos »

I början av min sjukdom skulle jag säkerligen ha fått en schizofrenidiagnos av något slag om jag bara hade berättat vilken skräckvärld jag befann mig i. Jag var emellertid duktig på att prata och då om min bakgrund, mina bravader och alla fyllegrejer. Var ju bara 25 år, ung och fräsch men hade levt ett utsvävande liv i sex år.

Men jag fick diagnosen schizotypal störning med paranoia, vanföreställningar och depression. Klassisk schizoaffektiv psykos egentligen.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply