Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Allmänt om medicin

Post by Koi »

Geta wrote: 29 Mar 2023, 15:30 Idag såg jag att man kunde köpa en liten förpackning av melanin eller vad
det heter på apoteket. Man får inte missbruka stod det. Den kostade 113 kr.
Hur missbrukar man Melatonin? Snorta?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Det verkare som att min Lergigan satts ut. Fick med mig hem en lista med medicinerna skrivet på, men slängde bara ett getöga på den. Nåja, Lergigan är ett sockerpiller och jag klarar mig utan den.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35480
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Allmänt om medicin

Post by memphis »

Jag hade lite svårt att svälja när jag åkte i mammas bil idag. Det kan nog vara en vanlig biverkan.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag stod ofta på penicillin mot öroniinflammationer som barn och fasade för att svälja tabletterna. Nu går det mycket lättare, jag har blivit van vid det.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Allmänt om medicin

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 20 May 2023, 20:40 Jag hade lite svårt att svälja när jag åkte i mammas bil idag. Det kan nog vara en vanlig biverkan.
Inte för att kliva någon på tårna men mina flickvänner hade också svårt att svälja när min mamma var i rummet..
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Mitt recept på Metformin håller på att gå ut. Jag ringde min kp, men hon hänvisade mig till vårdcentralen. Jag hoppas och tror att man kan ringa dem mellan åtta och tio på morgonen.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Allmänt om medicin

Post by Safir »

Fantasio wrote: 25 May 2023, 22:46 Mitt recept på Metformin håller på att gå ut. Jag ringde min kp, men hon hänvisade mig till vårdcentralen. Jag hoppas och tror att man kan ringa dem mellan åtta och tio på morgonen.
Kan du inte använda e-tjänsterna på 1177.se? Så slipper du passa telefontider.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Safir wrote: 27 May 2023, 18:32
Fantasio wrote: 25 May 2023, 22:46 Mitt recept på Metformin håller på att gå ut. Jag ringde min kp, men hon hänvisade mig till vårdcentralen. Jag hoppas och tror att man kan ringa dem mellan åtta och tio på morgonen.
Kan du inte använda e-tjänsterna på 1177.se? Så slipper du passa telefontider.
Ja, det kanske man skulle göra.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag har inte tagit mitt blodprov angående min medicinering med Clozapine sedan i juni månad. Jag måste nu i augusti iväg till vårdcentralen. Attans vad det tar emot.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Allmänt om medicin

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 10 Aug 2023, 22:24 Jag har inte tagit mitt blodprov angående min medicinering med Clozapine sedan i juni månad. Jag måste nu i augusti iväg till vårdcentralen. Attans vad det tar emot.
Det är ju viktigt på den medicinen. Du får se det som ett äventyr. :)
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Allmänt om medicin

Post by yrväder »

Följde läkarens råd, att lägga på kvälls medicin. 2 Zopiklon 5 mg plus 25 mg Quetiapin. Har tidigare bara taget 12,5 hälften av en hel.
Och som vanligt tar jag 3 mg melatonon tillsammans med magnesium. Magnesium är bra att lägga till på kvällen underlättar problemet med krypningar bra för kroppens avslappning i muskler. Melatonin tar jag nån gång mellan 20 - 21.

Som vanligt blir jag lite obstinat när jag tycker jag inte får tillräckligt med gehör. Han har sagt till mig läkaren att arbeta med mitt tålamod och jag försöker lära mig men har ännu en bit på väg för att infria det.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Allmänt om medicin

Post by Koi »

Zopiklon är en fruktansvärt hemsk medicin. Skulle inte kalla det medicin det är tortyr.

Tar mina kvällsmediciner runt 18-19 för det tar 2 timmar för den att kicka in tillräckligt för att jag kan sova.

Har jag inte somnat tinan 22 slänger jag på 5-10 mg Melatonin beroende på hur upp i varv jag är.
Post Reply