Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23095
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Allmänt om medicin

Post by Zoidar »

Theralen var bra på ge mig mardrömmar.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8185
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Allmänt om medicin

Post by Richard »

Jag är nöjd med Alimemazin. Som lugnande är den inte mycket, jämfört med benzo, men den är bra att sova på.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1675
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Allmänt om medicin

Post by Safir »

Fantasio wrote: 25 Oct 2022, 21:57 Frågan är om jag ska fortsätta med Alimemazin. Jag märker inget av den, får ingen effekt vad jag vet. Man vill ju ha så lite medicin som möjligt. Nån här som är nöjd med den medicinen?
Har du flytande eller kapslar? Jag bytte till 20 mg kapslar och tycker de ger bättre effekt, när jag hade theralen på flaska tog jag ofta 160 mg, nu bara 60 mg. Har iofs en neuroleptika som gör en trööööött så skulle nog behöva mer alimemazin om jag inte tog neuroleptika också.

Märkte att den flytande minskade i effekt, faktiskt. Skulle ta 40-80 mg (1-2 rör) men efterhand funkade den sämre så tog som mest 6 rör (= 240 mg). Kunde även få ett sug efter den, konstigt nog … :shock:
Last edited by Safir on 31 Oct 2022, 19:45, edited 1 time in total.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag skulle ta oktober månads blodprov utan att ha medicinerat med Clozapine först. Jag som brukar ha svårt att komma ihåg att ta medicin borde alltså ha avstått, men det glömde jag. Läkaren ville se medicinhalten i blodet. Får lov att ringa min kontaktperson och tala om min miss.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

En man som tar Zypadhera tar den en gång i månaden tydligen. Jag tog den varannan vecka. Själv skulle jag vilja ha min injektion en gång i månaden bara.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag har så svårt att komma ihåg morgonmedicinen. Sköljer ned den med vatten och just nu har jag fil i kylen att skölja ned den med. Jag har ju för fasen min diabetesmedicin där i påsarna. Aja baja.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12590
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Allmänt om medicin

Post by zoegas »

Diabetes skojar man inte med. Det kan bli koma, så glöm inte de pillerna
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Nej, du har rätt, zoegas. Jag måste få in rutinen att medicinera på morgonen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag mådde hastigt lite sämre idag under dagen. Då saknade jag att ha Alimemazin. Jag tror bestämt jag ska hämta ut den på Apoteket nästa gång jag är där.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag skulle ha haft min Cisordinol idag, men kunde inte på grund av smärtor. Vad hände om jag glömmer den imorgon också? Hoppas vården kan komma hem till mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Missköter man sin medicinering åker man på injektioner. Slarvar man med dem, vad händer då? Vad har psykiatrin i sin verktygslåda för de som är riktiga slarvers? Inte kan man väl bli tvångsvårdad om man inte är psykotisk? Jag tycker mig haft ett legitimt skäl att utebliva för min injektion två dagar i rad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Om jag har ryggbesvär på grund av den antipsykotiska medicin jag tar och får sluta med den, vilken finns det jag kan få istället? Abilify vill jag inte ha, då man kan bli ordentligt rastlös av den. Här kommer de jag vet att jag haft: Haldol i spruta, Risperdal, Risperdal Consta och Zyprexa. Haldol vill jag absolut inte ha tillbaka, jag var så rastlös när jag tog den. Kan ju vara ett sammanträffande, men jag tror rastlösheten kom av Haldol. Själv kan jag tänka mig att gå tillbaka till endast Clozapine, men vill inte ha mer än 700 milligram om dagen på den.
Post Reply