Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Allmänt om medicin

Post by Cosmos »

Atarax, skit, Theralen, skit, Lergigan, ganska bra men omöjlig att ta p g a myrkrypningar. Olanzapin är väl bra, men inte sover jag på den. Dessutom fettomedicin, vill bli av med den.
Seroxat/Paroxetin var mycket bra en gång i tiden, men har tappat i effekt. Vill byta.
Mirtazapin, ytterligare en fettomedicin. Vet faktiskt inte vad den tillför. På sjukhuset säger de att den ger man till "äldre", precis som om man vore en enhetlig grupp, för att bli mindre deprimerade. Give me a break!

Har ingen som helst sömnmedicin, vet faktiskt inte varför. Läkaren frågar mig aldrig om min sömn. Jag somnar på kvällen men vaknar tidigt då jag är uppe och stökar en stund, kan somna om efter en stund annars sätter jag på kaffe och tittar på TV. Sover kanske 4-6 timmar per natt plus tar en tupplur på dagen någon timme.

Olanzapin och Mirtazapin ska man visst bli trött av, men inte jag. Behöver i sådana fall högre doser av dem men vill inte p g a viktuppgången.
Egentligen är allt bara på låtsas.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13216
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Allmänt om medicin

Post by amandara »

Jag har olanzapin som sömnmedicin och har haft mirtazapin som sömnmedicin. Olanzapin får ner mig ett snäpp i varv men den har inte gett just mig viktuppgång. Jag hade olanzapin 5 år I början av min sjukdom. Jag gick inte upp något i vikt och dessutom var jag smal då
Den bet bara lite på psykosen. Avhöll mig från den värsta desperationen men jag var fortsatt paranoid och hade vanföreställningar. Olanzapin biter inte på psykos på mig nu heller. Jag har haldol som är klockren för mig. Mirtazapin är värsta fettomedicinen för mig oxå. Fick den som sagt för sömnen men den hjälpte inte och på några månader hade jag gått upp 15 kilo I vikt. Fattar inte varför de använder sig av den, psykiatriker, men för vissa kanske den funkar. Nu sliter jag med att gå ner I vikt de kilon jag gick upp av mirtazapin för 2 år sen. Tack för det televerket.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Allmänt om medicin

Post by Cosmos »

Jag kommer att säga till läkaren imorgon att jag vill sluta med Mirtazapin. Förstår inte heller varför man bränner på med den av en mängd olika orsaker. En vän till mig har också Mirtazapin för att sova men den funkar inte och hon går upp i vikt hela tiden. Mirtazapin borde brännmärkas och hamna på sophögen som onödigt gift.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag behöver inte sömnmedicin. Visst händer det att jag vaknar under natten, men jag somnar snabbt om. Häromdagen trodde jag att det var eftermiddag, så jag tog min morgonmedicin (Metformin bland annat). När jag gick tillbaka in i sovrummet såg jag att klockan bara var kvart över sju på morgonen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

"Generiska läkemedel eller generika är läkemedel som innehåller samma verksamma ämne som ett originalläkemedel vilket förlorat sitt patentskydd och dokumentationsskydd."

Jag hamnade i diskussion med en på Flashback. Han påstod att det skiljde sig åt, originalpreparatet och det nya. Jag skrev att det inte var någon skillnad. Vem av oss hade rätt?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37052
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Allmänt om medicin

Post by Geta »

Fantasio,

Jag tror på dig som själv har tillverkat tabletter.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Ja, lite vet jag om tablettillverkning. Skiljer sig Alimemazin och Theralen åt, till exempel?
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Allmänt om medicin

Post by Nobel »

Tror att det verksamma ämnet är det samma, men däremot kan tillverkningsprocessen av till exempel tabletterna skilja sig åt och innehålla andra ämnen.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag kommer inte ihåg den vanliga ingrediensen vi använde för att göra tabletter, men det var ett bindemedel. Cellulosa? Nej, tror inte det.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36773
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Allmänt om medicin

Post by memphis »

Det är ofta laktos i tabletter. Kanske det du tänker på Fantasio.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Nej, inte laktos. Ibland går jag förbi en pub där han som var kunnigast på invägningen, som det hette, brukar sitta. Ska passa på att fråga honom om saken.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37052
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Allmänt om medicin

Post by Geta »

Är det inte så att folk kan vara allergiska mot bindemedlet eller skalet på
tabletterna?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply