Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Allmänt om medicin

Post by yrväder »

Ska sänka Quetiapin när jag lägger mig från 150 mg till 100. Reder inte ut myrkrypningarna får lite panik får lite hetsätarbeteende när de träder in och det hjälper inte med en sifrol Kl 20 som verkat 2 timmar innan Quetiapin och då tänker jag att om jag sänker så räcker 1 tabl. till.
Blir alltid så att förutom att äta tar jag en sifrol till värktabletter eftersom de också kan ha en lindrande effekt. Jag får panik av myrkrypningar.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Allmänt om medicin

Post by yrväder »

Fungera bra med 100 mg Q och 1 Ompreya nåt sånt heter den samma som sifrol. Inga krypningar men vaken vid 4 jag ska till läkaren i oktober och imorrn kommer min case manager ska ta en promenad tillsammans och prata och hunden får hänga med.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag haiv åter bkivit med Zooiklon. Har haft svårt med sömnen även som inlagd.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Allmänt om medicin

Post by yrväder »

Zopiklon tar du väl inte förrän du kryper till kojs. Lite tidigt att lägga sig nu. Du är ju nattuggla när du är hemma.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Allmänt om medicin

Post by Cosmos »

Fantasio wrote: 29 May 2021, 21:19 Är det någon här som får Atarax, Lergigan eller Theralen? Jag har de två sistnämnda och fick Atarax i början av min sjukdom på avdelningen. Tycker inte att de är särskilt potenta. Fyll på med era berättelser och erfarenheter. Här kan vi diskutera all medicin.
Jag har haft dem alla tre. Skitmediciner är de. Om jag skulle få välja mellan dessa skulle jag välja Theralen som åtminstone gör mig trött.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Allmänt om medicin

Post by Koi »

yrväder wrote: 12 Sep 2023, 06:37 Ska sänka Quetiapin när jag lägger mig från 150 mg till 100. Reder inte ut myrkrypningarna får lite panik får lite hetsätarbeteende när de träder in och det hjälper inte med en sifrol Kl 20 som verkat 2 timmar innan Quetiapin och då tänker jag att om jag sänker så räcker 1 tabl. till.
Blir alltid så att förutom att äta tar jag en sifrol till värktabletter eftersom de också kan ha en lindrande effekt. Jag får panik av myrkrypningar.
Jag är glad. Har inga myrkrypningar eller RSL av mina mediciner. Inte ens av Propavan eller Haldol. Hade inte ens det när jag hade 10 mg Haldol för typ 1,5 år sedan.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Allmänt om medicin

Post by Richard »

Atarax o Lergigan skrivs ut mot ångest, de hjälper mycket sällan. Visst är de lugnande, men bara i form att man blir tröttare, inte ångestdämpande. Har träffat endast en person som tyckt att Atarax är "mycket bra". Theralen tycker jag är bra att sova på.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Allmänt om medicin

Post by Koi »

Min mun blir så torr av Theralen att min tunga får sprickor
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Allmänt om medicin

Post by Richard »

Koi wrote: 18 Oct 2023, 08:21 Min mun blir så torr av Theralen att min tunga får sprickor
Ja, jag blir också torr av högre doser, men under 2 ml klarar jag mig utan att bli jättetorr.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Allmänt om medicin

Post by yrväder »

Beställt melatonin på e bay 1 burk melatonin 5 mg Swanson. Vakna för tidigt inatt. Sömnen blir båttre på 5 mg än på 3 mg. Får pröva 5 mg under en 3 månaders period.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Det var värst vad trött jag blir på kvälls-/nattdosen som inlagd. Fast hemma tar jag den strax innan jag går och lägger mig, kan ha med det att göra att jag inte känner av den så fasligt mycket i trötthet. Eller så är man känsligare för medicinen som inlagd. Jag däckar runt nio på kvällen på avdelningen och går sällan upp före åtta på morgonen.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Allmänt om medicin

Post by yrväder »

Det är nog för att du tar den hemma när du lägger dig.
Gör likadant själv, sparar den jag blir trött av till sist.
Post Reply