LIVET ÄR TUFFT

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by amandara »

Leakim97 wrote: 07 Oct 2022, 11:17
amandara wrote: 07 Oct 2022, 11:13
Leakim97 wrote: 07 Oct 2022, 10:51

Ja det är väldigt tufft att behöva acceptera sin funktionsnivå när den verkligen inte är där man vill att den ska vara
Jo vi är som en egen art. Bland människor. Vi lever ett helt annat liv än människor med all kraft, hjärnan i skick och som har allt det där i livet en vill ha.
Ja. Vi får vara glada över att vi är lever typ. Men ett friskt liv kan vi bara drömma om
Ja, det är där en får sätta ribban. Och utgå från det.

Men jag ser folk som har "allt". Jag brukar inte beröras av det om jag har tillräckligt med meningsfullt själv. Men ibland suger det.

Men som sagt, ribban ligger vid överlevnad. Och då är hösten vacker.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by Leakim97 »

amandara wrote: 07 Oct 2022, 11:25
Leakim97 wrote: 07 Oct 2022, 11:17
amandara wrote: 07 Oct 2022, 11:13
Jo vi är som en egen art. Bland människor. Vi lever ett helt annat liv än människor med all kraft, hjärnan i skick och som har allt det där i livet en vill ha.
Ja. Vi får vara glada över att vi är lever typ. Men ett friskt liv kan vi bara drömma om
Ja, det är där en får sätta ribban. Och utgå från det.

Men jag ser folk som har "allt". Jag brukar inte beröras av det om jag har tillräckligt med meningsfullt själv. Men ibland suger det.

Men som sagt, ribban ligger vid överlevnad. Och då är hösten vacker.
Ja det är lätt att bli berörd utav att andra har allt och ett friskt liv. Men sådant orkar man inte ens tänka på för då blir allt för jobbigt. Vi får vara glada att vi bor i Sverige och får medicin och ett drägligt liv ändå i guess. Undra hur det är för folk i Afrika där finns väl ingen antipsykotisk medicinering.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by amandara »

Leakim97 wrote: 07 Oct 2022, 11:38
amandara wrote: 07 Oct 2022, 11:25
Leakim97 wrote: 07 Oct 2022, 11:17

Ja. Vi får vara glada över att vi är lever typ. Men ett friskt liv kan vi bara drömma om
Ja, det är där en får sätta ribban. Och utgå från det.

Men jag ser folk som har "allt". Jag brukar inte beröras av det om jag har tillräckligt med meningsfullt själv. Men ibland suger det.

Men som sagt, ribban ligger vid överlevnad. Och då är hösten vacker.
Ja det är lätt att bli berörd utav att andra har allt och ett friskt liv. Men sådant orkar man inte ens tänka på för då blir allt för jobbigt. Vi får vara glada att vi bor i Sverige och får medicin och ett drägligt liv ändå i guess. Undra hur det är för folk i Afrika där finns väl ingen antipsykotisk medicinering.
Jo precis. Och en får vara glad att det FINNS medicin, och som du sa stt vi får ta del av den. En får vara glad att en inte var född för 100 år sen eller mer.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by amandara »

Jag är en miniminimini människa men jag vill ha ett par röda byxor.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by amandara »

Om man bara känner jag vill fan dö. Men så i nästa andetag- hösten, de som beror på mig. Dö går inte. Men var lämnar det kvar en. Survival.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by amandara »

Oj. Vad deppig jag har varit. Inte så kul läsning och jag är ledsen att jag tyngt ner er. Jag mår ganska bra nu egentligen, ville bara säga det. Efter regn kommer sol. Förr eller senare.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23108
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by Zoidar »

amandara wrote: 09 Mar 2023, 05:22 Oj. Vad deppig jag har varit. Inte så kul läsning och jag är ledsen att jag tyngt ner er. Jag mår ganska bra nu egentligen, ville bara säga det. Efter regn kommer sol. Förr eller senare.
Man får vara deppig! Det behöver du inte be om ursäkt för.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36821
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by Geta »

amandara wrote: 07 Oct 2022, 13:52 Om man bara känner jag vill fan dö. Men så i nästa andetag- hösten, de som beror på mig. Dö går inte. Men var lämnar det kvar en. Survival.
För de anhöriga är det nog bäst att man stretar vidare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by amandara »

Zoidar wrote: 09 Mar 2023, 08:03
amandara wrote: 09 Mar 2023, 05:22 Oj. Vad deppig jag har varit. Inte så kul läsning och jag är ledsen att jag tyngt ner er. Jag mår ganska bra nu egentligen, ville bara säga det. Efter regn kommer sol. Förr eller senare.
Man får vara deppig! Det behöver du inte be om ursäkt för.
Tack Zoidar😃
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by Cosmos »

Geta wrote: 02 Oct 2022, 13:00 ALS och Huntingtons sjukdom tycker jag verkar värre och även MS.
Jag tycker att man kan leva ett relativt hyggligt liv med schizofreni.
I alla fall när man blir äldre.
Min rädsla för att jag hade Huntington var avgrundsdjup. Håller med. De sjukdomarna bryter ner människor till skakande galningar.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by Cosmos »

Leakim97 wrote: 04 Oct 2022, 20:10
amandara wrote: 04 Oct 2022, 18:30 Man är som sekunda vara. Kan inte bidra och förtjänar mindre i lön. Är trasig och fungerar inte som en kugge i maskineriet samhället. Sorgen över att inte fungera. Sorgen över att betraktas som sekunda vara och få mindre i lön. Sorgen över allt annat som funktionshindret medför som inga barn. Sorgen. ZZZzzzorgen.
Något jag reflekterat över är om människor med schizofreni ofta haft en dysfunktionell uppväxt, eller en bra uppväxt. Och hur mycket uppväxten/ miljön påverkar att man blir sjuk eller om det inte spelar någon roll
Uppväxten har en oerhört stor påverkan för hur en individ kommer att må senare i livet. En dysfunktionell familj föder dysfunktionella barn
Egentligen är allt bara på låtsas.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: LIVET ÄR TUFFT

Post by Leakim97 »

Cosmos wrote: 10 Mar 2023, 19:20
Leakim97 wrote: 04 Oct 2022, 20:10
amandara wrote: 04 Oct 2022, 18:30 Man är som sekunda vara. Kan inte bidra och förtjänar mindre i lön. Är trasig och fungerar inte som en kugge i maskineriet samhället. Sorgen över att inte fungera. Sorgen över att betraktas som sekunda vara och få mindre i lön. Sorgen över allt annat som funktionshindret medför som inga barn. Sorgen. ZZZzzzorgen.
Något jag reflekterat över är om människor med schizofreni ofta haft en dysfunktionell uppväxt, eller en bra uppväxt. Och hur mycket uppväxten/ miljön påverkar att man blir sjuk eller om det inte spelar någon roll
Uppväxten har en oerhört stor påverkan för hur en individ kommer att må senare i livet. En dysfunktionell familj föder dysfunktionella barn
Har reflekterat lite över det där. En dysfunktionell familj föder ett dysfunktionella barn ja. Men är individen frisk så finns det goda möjligheter att må bra ändå. Ett dysfunktionellt barn som är friskt kommer nog må bättre än ett barn som inte vuxit upp dysfunktionellt som är drabbad av en allvarlig sjukdom. Säger ju lite sig självt
Post Reply