Helt säker på att jag är schizofren

Moderator: Moderator 1

miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by miominmio »

En fråga av nyfikenhet, hur upplevde ni den prodromala fasen? Misstänkte ni att det var schizofreni det handlade om eller kändes det mer som en ”vanlig” depression.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Geta »

Under den prodromala fasen hade jag ingen aning om att det var början
till schizofreni. Jag undrade varför jag inte hade några krafter. Efter den
första psykosen förstod jag att det var schizofreni. Hade påbörjat sjukvårds-
utbildning, där vi läste psykiatri. I journalen stod det schizofreniform psykos,
som jag lyckades se efter flera år. Schizofrenidiagnosen fick jag först, när
jag skulle sjukpensioneras vid 40 års ålder. Vid första psykosen var jag 19 år.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Nobel »

miominmio wrote: 23 Jul 2022, 00:39 En fråga av nyfikenhet, hur upplevde ni den prodromala fasen? Misstänkte ni att det var schizofreni det handlade om eller kändes det mer som en ”vanlig” depression.
Jag hade ingen aning om att jag höll på att bli sjuk under prodromet. Och saknade sjukdomsinsikt under psykosen lika så. Det är vanligt att sakna sjukdomsinsikt.

Det var en gradvis process. När jag tittar tillbaka så började jag att sova mindre, samtidigt som jag blev mer misstänksam mot människor, att de hade ont uppsåt riktat mot mig. De pratade om mig i sina vita hörlurar för att märka ut mig som offer. Detta pågick under några månaders tid. Jag hade mycket som hände i mitt liv på samma gång, så jag var väldigt stressad vid tillfället. Försökte balansera 80 timmars arbetsvecka med kärlek, vänner, och träning. Hur som helst så blev förföljelsetankarna starkare ju mindre jag sov. Till slut sov jag 2 timmar per natt och skulle resa på semester, då brast allt i en fullskalig psykos.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by zoegas »

Det låter som panikångest. Då brukar man tro att man håller på att bli galen. Identitetskris osv. Det fixar du med lite antidepressiva och nån terapi. Schizofreni är att sitta inlåst i månader utan att riktigt förstå varför!? Jagad av demoner osv. Det är inte vad du råkat ut för.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Koi »

Om det var det, så började det sett i backspegeln med att jag blev paranoid. Trodde familjemedlemmar skulle döda mig i sömnen. Slutade sova. Var tvungen att vakta så ingen gjorde något. Jobbade heltid. Familj på heltid. Ringde säkerhetsavdelningen och berättade om massa hot som jag kände på mig skulle inträffa. Senare trodde jag att min chef var satanist. Samlade bevis mot honom och försökte övertyga kollegor om det. Jag var även….hur ska man säga…kunde se på folk vilka de var innerst inne. Vilka som var goda, onda, falska osv. Kunde kommunicera med andar.

Vet inte om det här var psykos eller början till det. Vet inte vad som hände innan det. Det här höll i sig i ca 3 år innan jag flippade helt och blev bundis med Jesus, kunde gå på vatten och kommunicerade telepatiskt via radiovågorna på FM-bandet.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by miominmio »

Intressant att höra hur olika det kan vara. Men gemensamt verkar ändå vara att man inte förstår att det är schizofreni förrän psykosen brutit ut.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Geta »

Hur många normala ungdomar har en aning om vad schizofreni är.
Viska.se och Viska.nu har betydligt färre besökare än vad BlondinBella
eller Underbara Clara har.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Zoidar »

Min prodromala fas kan nog liknas med ångestsjukdom med inslag av paranoia. Jag hade också diffusa känslostörningar, som kittlingar i pannan. När psykosen väl bröt ut gick det fort, inläggning efter någon dag.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Fantasio »

miominmio wrote: 21 Jul 2022, 14:12 Hur började sjukdomen för er andra?
Den började med obehagskänslor när jag var på väg hem från jobbet. Då började jag med ändlösa promenader och började röka på heltid. Sedan tog det ett par år innan jag fick för mig att jag skulle ta livet av mig, ringde sjukhusets växel och på den vägen är det.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Cosmos »

För mig var det annorlunda. Jag började få en fruktansvärd dödsångest och kunde inte tänka på något annat. Sedan gick det mer och mer över i en depression som varade i nästan 1,5 år. Sedan bröt det hela igenom med dunder och brak, bara på några dagar, eller kanske timmar, jag vet inte riktigt. Jag hamnade på psyket samma dag.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply