Helt säker på att jag är schizofren

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Geta »

Schizofreni utvecklas under många år. Den kommer inte efter tillfällig stress.
Många gånger är den drogrelaterad. I mitt fall började det med en grav
depression, när jag var 18 är.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18419
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Krokus »

Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by miominmio »

Hur började sjukdomen för er andra?
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25422
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Leakim97 »

depression ångest apati, prodromalfas kanske 1-2 år. Sen positiva symtom psykos
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Nobel »

miominmio wrote: 21 Jul 2022, 07:43 Hej! För två veckor sedan ungefär började jag känna mig konstig. Satt och jobbade på dagarna och kände mig obekväm och som om något förändrats inombords. Funderade mycket på vad det skulle kunna vara och ungefär samtidigt som jag gick på semester för ett par dagar sen kom sömnproblemen. Ligger med extrem ångest och oro på nätterna utan att veta varför och kan inte sova. På dagarna känner jag mig konstig och bortkopplad och är tvungen att gå ifrån stora sociala sammanhang för att hämta mig. Saker som jag tidigare tyckt om att göra och uppleva känns helt meningslösa och jag är likgiltig till allt.

Har inte fått några hallucinationer/vanföreställningar ännu men det är nog bara en tidsfråga. Är helt säker på att jag är schizofren. Var det så här för er också när ni insjuknade?
Hej och välkommen miominmio,

Vill börja med att du med största sannolikhet inte behöver oroa dig för att utveckla Schizofreni. Det är ca 15 per 100 000 invånare som insjuknar varje år.

Jag är nyfiken över hur du kan vara helt säker på att du har Schizofreni baserat på symtomen du beskriver. Att anta Schizofreni med de symtom du beskriver känns som en long shot, då du inte uppfyller kraven för sjukdomen enligt till exempel DSM-5. De symtom du beskriver passar även in på till exempel Depression, eller andra sjukdomstillstånd och tillfälliga tillstånd, så dra inga förhastade slutsatser. Innan jag fick diagnosen Schizofreni så röntgade de hjärnan för att utesluta hjärntumör och blödningar i hjärnan, blodprov för att kolla att värdena var normala, utesluta könssjukdomar, samtal med psykolog och psykiater en gång i veckan i ett år. Slutligen gjordes en samlad bedömning från läkarteamet att jag hade Schizofreni efter att andra orsaker och sjukdomar uteslutits. Men mitt fall var ett klassiskt fall av paranoid Schizofreni, så det var lätt att sätta en diagnos. Det är de som får olika diagnoser beroende på vilka läkare de träffar, så även bland spektrumet psykossjukdomar kan det vara svårt att sätta en specifik diagnos.

Chilla. Snacka med en läkare. Fixa sömnen. Fixa ångesten. Så ska nog allt bli bra. Och om du skulle hålla på att utveckla sjukdomen så finns det inte så mycket att göra, mer än att försöka njuta så mycket du kan av varje frisk dag du har kvar.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Koi »

Sitt lugnt i båten. Ta inte in djävulen för att ro.

Det kan vara depression pga för hög stress.

Du behöver vara psykotisk i minst 6 månader för att läkaren ska sätta en diagnos.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Koi »

Jag fick diagnos efter massa undersökningar och utredningar. Inget som de bara kastade på mig i brist på annat.

Hur det började? Minns inte. Haft symptom sen jag var 15. Har många trauman i bagaget. Så nåt av dem utlöste säkert skiten.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by miominmio »

Det starkaste skälet till att jag är säker på det är att jag inte längre har några åsikter om någonting alls. Om jag får frågan vad jag tycker om något är det oftast sak samma. När jag funderar över vad jag tycker om något eller om jag skulle kunna tänka mig göra olika saker är det sak samma. Det är hemskt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Geta »

Men du har haft åsikter tidigare?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by miominmio »

Ja har haft mycket åsikter tidigare.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13074
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by amandara »

När man glider in i psykos är man oftast inte medveten om det. Verkligheten i ens hjärna ändras, det man upplever upplevs som verkligt. Lurigt det där. Bra att du är så observant på dig själv.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25422
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Leakim97 »

miominmio wrote: 21 Jul 2022, 14:12 Hur började sjukdomen för er andra?
Om du började känna dig konstig för ungefär 2 veckor sedan så är det i princip ingen prodromalfas överhuvudtaget vilket är bra om man tänker på prognosen. De säger att bäst prognos är när man insjuknar hastigt. Jag hade tex en sådan fas på 1-2 år. Men förstår inte hur du kan vara helt säker på att du har schizofreni om du bara känt sådär i 2 veckor. Det kan vara massa annat psykiskt .Det finns ju något som heter psykotisk depression tex. Dystimi, nedstämdhet. Ångestsyndrom. lätt depression medelsvår depression svår depression.

Om du känner som du gör så ta kontakt med läkare och förklara att du tror att du håller på att insjunka i schizofreni och se vad de säger.

Det är bättre att börja med medicinering så tidigt som möjligt.
Post Reply