Gamla 27:an

Egna dikter och noveller, eller andras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8129
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Gamla 27:an

Post by wasp »

Geta wrote: 23 Aug 2021, 18:38 Det är viktigt att ha intressen, när man blir förtidspensionerad.
Då har man all tid i världen. Första tiden satt jag mest på biblioteket
och läste.
Sitter i biblioteket och läser tidskrifter än idag. Allt om hobby, Teknikens Värld, Hifi & Musik, PC för alla och Mobil.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18537
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Gamla 27:an

Post by Krokus »

Wasp,

Finns det inga tidningar om djur, som intresserar dig?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla 27:an

Post by Fantasio »

Jag saknar 27:an något enormt. Man var som en gäst där och inte intagen. Det kändes tryggt att personalen visste hur man skulle handskas med psykotiska intagna. Idag blandas diagnoser hel vilt, inte som förr då vi hade våra egna avdelningar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla 27:an

Post by Fantasio »

Det hände bara en gång under mina inläggningar på 27:an att det blev en smula våldsamt. En vikarie sa att det var lugnare där än på vanliga avdelningar för kroppsligt sjuka. Miljön var lugn och fin, både utomhus och inomhus. Som jag saknar 27:an.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla 27:an

Post by Fantasio »

Det är sparkrav på vården, det gäller all sjukvård. Vi måste bekosta massinvandringen till varje pris och då blir det höjda skatter och sämre vård, oavsett om det gäller fysisk eller psykisk sjukvård. Man slaktade psykosenhetens egna avdelningar, sådant trams har "vi" inte råd med. Nu vårdas man av Sofie med hela två år på gymnasiet och förväntas vara nöjd med det. Man blandar diagnoser hej vilt, det finns inga pengar till fördjupad förståelse om olika psykiska sjukdomstillstånd. Att inte ha en egen vårdinrättning för sin sjukdom är ett hån mot oss skattebetalare. När får du nog?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18537
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Gamla 27:an

Post by Krokus »

För att bli undersköterska är det tre år på gymnasiet som gäller. Alla utbildningar på gymnasiet är numera tre år.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36831
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gamla 27:an

Post by Geta »

Vårdutbildningen på gymnasiet är inriktad på psykiatri för dom som
vill välja den vägen. Fantasio är ute och cyklar. Sjuksköterskor får
först gå en basutbildning på tre år innan de går en specialutbildning
i psykiatri.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Gamla 27:an

Post by Luusje »

Kollade på nättert hur det är nuförtiden i Linköping men det verkar som om de också har lagt ner psykosavdelningen där. Tror också det är lite lugnare.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla 27:an

Post by Fantasio »

Äh, jag bara drog till med två år. 27:an låg så fint alldeles vid skogen. Ekorrarna visade sig ofta, de var ostörda av oss patienter. Och en gång såg jag en tjäder (tror jag det var). Jag brukade gå runt och trampa på "ekollonskal" när jag var ute. Jag kom dit en sommardag för en del år sedan, jag var under utredning för diagnos och hamnade på en psykosavdelning redan då. Det tackar jag för. Jag blev visad runt i lokalerna av en skötare och satte mig sedan på en stol utomhus. Då kom en man fram och presenterade sig. Han var också patient och det blev början på en vänskap som håller än idag. Jag blev kvar där i åtta månader och det var precis vad jag behövde. Du är saknad, 27:an.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Gamla 27:an

Post by amandara »

Här har de oxå lagt ner psykosavdelningen. Jag har inte varit där sen de la ner dock. Psykiatrin på mitt sjukhus har trevliga lokaler och en fin liten innergård.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36831
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gamla 27:an

Post by Geta »

Idag räknade finansminister Magdalena Andersson upp vilka yrken som
fordrar låg utbildning. Hon nämnde grävmaskinist, busschaufför och
vårdbiträde. Vad jag vet finns det ingen utbildning idag för vårdbiträden.
Den lägsta utbildningen inom vården är undersköterska. Då ska man gå
tre år på gymnasiet. Hon är ute och cyklar. Det har synts under pandemin
att det inte går att ta in outbildad personal inom sjukvården. Då har man
dålig kunskap om hygien som är A och O.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3464
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Gamla 27:an

Post by 1Dave »

Kan inte klaga på mina inläggningar. Första gången trodde jag dock de skulle döda mig där. Fick ett rum med rullande säng och sen åkte det ner ett insynsskydd vilket jag trodde var nått de gjorde för att dölja mordet.
Post Reply