Gamla 27:an

Egna dikter och noveller, eller andras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla 27:an

Post by Fantasio »

Det är oklart, skulle jag säga. Upplever saker lite annorlunda när jag är sjuk.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gamla 27:an

Post by Geta »

Du skulle kanske ha trivts på gamla tiders mentalsjukhus, Fantasio.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Gamla 27:an

Post by Richard »

Där jag bodde i Vejbystrand hette pizzerian 26:an.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gamla 27:an

Post by Geta »

En gång har jag bott på 34:an.

https://www.youtube.com/watch?v=ysPqQ9QeTko
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla 27:an

Post by Fantasio »

På 27:an låg en man som jobbade på samma ställe som jag. Han jobbade på kontoret och jag såg honom titt som tätt, även fast han bara jobbade där några månader. Han var apart och lätt att komma ihåg. Han sa till mig att jag inte kunde känna igen honom, men det gjorde jag. Detta var på 90-talet, jag tror 94. Jag har bra minne ibland. På allas dörrar in till salarna, eller rummen som jag säger, satt en lapp med förnamnet på den inlagda. Hemtrevligt. Ett stort plus att det fanns en inhägnad "uteplats", som en inglasad balkong på markplan. Dit kunde man gå och röka oavsett tidpunkt på dygnet. Sedan revs väggarna och ett pingisbord ställdes dit. Där gick jag några matcher. Man blev sedd och lyssnad på på 27:an. Därför längtar jag tillbaka dit.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla 27:an

Post by Fantasio »

Det var så gemytlig stämning på 27:an. Fast en gång boxade en kille min kompis på armen och smällde igen en dörr. Efter det gjorde han ett utfall mot en i personalen och hon tryckte på larmknappen. Flera polispatruller kom till platsen och belade killen med handfängsel och körde upp honom till PIVA. Det var det enda extraordinära som hände. Annars var det så lugnt och fridfullt. Vi hade ett slags husmöte kanske en gång i veckan och vi fick tycka till om vården och hur den skulle se ut. På sommaren satt man ute och lapade sol och kanske löste korsord, eller så spelade vi kubb. Där hade jag kunnat tänka mig att bo. Kom på en rolig grej, förresten. En gång fick vi ingen middag klockan fem, sjukhuset hade glömt bort oss. Då beställdes det pizza till hela avdelningen. Tack för den, landstinget.
Post Reply