Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Nobel »

Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

För mig tog det betydligt längre första gången än andra gången. Paranoian hängde kvar i flera månader, men mot hallucinationerna var Olanzapin omgående mycket effektiv. Andra gången hann nog inte psykosen att blomma ut lika mycket som första gången. Hade inte en prodromalfas på samma sätt andra gången, utan psykosen kom som från bar himmel en månad efter avslutad Olanzapinbehandling. Då fick jag en hög dos antipsykotikakombination av Aripiprazol och Olanzapin för att släcka branden. Hallucinationerna försvann, men återigen hängde paranoian kvar en lång tid efter påbörjad behandling, men inte lika länge som första gången.
'cause the freak inside controls my mind
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Leakim97 »

Sista gången jag var psykotisk så tog det en halv till en vecka att få bort bort hallucinationerna. Hade mycket förvrängda ansikten bredvid personers vanliga ansikte. Samt att föremål ändrades sig till läskiga varelser. Det kändes också som att de i tidningarna och på tvn tittade rakt på mig. Som en sorts kontakt. Det var sjukt läskigt. Hade då gott omedicinerad vilket jag inte kommer att göra igen. Nu kör jag injektion 1 gång i månaden. Hade också mycket paranoia och kände mig övervakad och förföljd.

Övervakad o förföljd kan jag känna fåtal gånger med medicin också fast mycket mildare. Det är de enda positiva symtomen jag har som medicinerad
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Nobel »

Leakim97 wrote: 02 Aug 2022, 16:40 Sista gången jag var psykotisk så tog det en halv till en vecka att få bort bort hallucinationerna. Hade mycket förvrängda ansikten bredvid personers vanliga ansikte. Samt att föremål ändrades sig till läskiga varelser. Det kändes också som att de i tidningarna och på tvn tittade rakt på mig. Som en sorts kontakt. Det var sjukt läskigt. Hade då gott omedicinerad vilket jag inte kommer att göra igen. Nu kör jag injektion 1 gång i månaden. Hade också mycket paranoia och kände mig övervakad och förföljd.

Övervakad o förföljd kan jag känna fåtal gånger med medicin också fast mycket mildare. Det är de enda positiva symtomen jag har som medicinerad
Så som du bekriver det, och med det du skrivit innan får det att låta som att våra psykoser beter sig på likartat sätt. Vi kanske har samma subtyp av Schizofreni. De har väl tagit bort de klassiska indelningarna, Hebefren, Paranoid, osv. Men oavsett så verkar de yttra sig liknande.
'cause the freak inside controls my mind
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Leakim97 »

Nobel wrote: 02 Aug 2022, 16:53
Leakim97 wrote: 02 Aug 2022, 16:40 Sista gången jag var psykotisk så tog det en halv till en vecka att få bort bort hallucinationerna. Hade mycket förvrängda ansikten bredvid personers vanliga ansikte. Samt att föremål ändrades sig till läskiga varelser. Det kändes också som att de i tidningarna och på tvn tittade rakt på mig. Som en sorts kontakt. Det var sjukt läskigt. Hade då gott omedicinerad vilket jag inte kommer att göra igen. Nu kör jag injektion 1 gång i månaden. Hade också mycket paranoia och kände mig övervakad och förföljd.

Övervakad o förföljd kan jag känna fåtal gånger med medicin också fast mycket mildare. Det är de enda positiva symtomen jag har som medicinerad
Så som du bekriver det, och med det du skrivit innan får det att låta som att våra psykoser beter sig på likartat sätt. Vi kanske har samma subtyp av Schizofreni. De har väl tagit bort de klassiska indelningarna, Hebefren, Paranoid, osv. Men oavsett så verkar de yttra sig liknande.
Ja det kan mycket väl vara så. Jag tror att jag har hebefren schizofreni efter utav vad jag har fått till mig av information. Tycker det är intressant med subtyper inom schizofreni och psykiatri överlag är intressant. Har mycket negativa symtom och grova tankestörningar. Ineffektivt tänkande. Vilken subtyp tror du att du har?
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Leakim97 »

Ja de har tagit bort de olika indelningarna tror jag. Man får nog bara schizofreni som diagnos
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Nobel »

Jag har fått subtyp 'Paranoid' av läkaren, antagligen med tanke på att det utmärkande draget i mina psykoser är paranoia. Paranoia med vanföreställningar involverar förföljelsetankar. Personer har högteknologisk utrustning i resväskor som slår ut min mobilsignal. Min elektronik är hackad. Människor försöker droga mig och kidnappa mig. De drogar mig med luftburna droger. And the list goes on... Ganska bizarra idéer... Hör inga röster tror jag. Men ser personer som inte finns, ansikten blir snea och förvrids till ansikten på personer jag känner. Känner konstiga lukter. Känner att någon/något tar på min kropp.
'cause the freak inside controls my mind
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Leakim97 »

Nobel wrote: 02 Aug 2022, 17:16 Jag har fått subtyp 'Paranoid' av läkaren, antagligen med tanke på att det utmärkande draget i mina psykoser är paranoia. Paranoia med vanföreställningar involverar förföljelsetankar. Personer har högteknologisk utrustning i resväskor som slår ut min mobilsignal. Min elektronik är hackad. Människor försöker droga mig och kidnappa mig. De drogar mig med luftburna droger. And the list goes on... Ganska bizarra idéer... Hör inga röster tror jag. Men ser personer som inte finns, ansikten blir snea och förvrids till ansikten på personer jag känner. Känner konstiga lukter. Känner att någon/något tar på min kropp.
Mycket symtom. Du behöver nog en ganska hög dos medicin?

Jag är bekant med en person som har väldigt mycket symtom men hon har valt att vara utan medicinering och bara har en tablett vid behov. Tror inte jag skulle klara av att gå runt psykotisk hela tiden. Hemskt ju
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by memphis »

Det envisaste för mig att bli av med har varit paranoian och vanföreställningarna. Det har tagit år att bli av med.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Leakim97 »

Jag förknippar paranoia med att vara iaktagen känna sig förföljd och övervakad.

Är paranoian olika för olika människor? Eller finns det en definition
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Nobel »

Leakim97 wrote: 02 Aug 2022, 17:28
Nobel wrote: 02 Aug 2022, 17:16 Jag har fått subtyp 'Paranoid' av läkaren, antagligen med tanke på att det utmärkande draget i mina psykoser är paranoia. Paranoia med vanföreställningar involverar förföljelsetankar. Personer har högteknologisk utrustning i resväskor som slår ut min mobilsignal. Min elektronik är hackad. Människor försöker droga mig och kidnappa mig. De drogar mig med luftburna droger. And the list goes on... Ganska bizarra idéer... Hör inga röster tror jag. Men ser personer som inte finns, ansikten blir snea och förvrids till ansikten på personer jag känner. Känner konstiga lukter. Känner att någon/något tar på min kropp.
Mycket symtom. Du behöver nog en ganska hög dos medicin?

Jag är bekant med en person som har väldigt mycket symtom men hon har valt att vara utan medicinering och bara har en tablett vid behov. Tror inte jag skulle klara av att gå runt psykotisk hela tiden. Hemskt ju
Det lustiga är att jag inte behöver hög dos medicin. Med ett blodprov fastslogs det till och med att jag ligger utanför det terapeutiska spannet enligt koncentrationen i blodet. Men det fungerar för mig, och det är jag glad över. Av någon anledning svarar min kropp väldigt bra på både Olanzapin och Aripiprazol. Visst har jag psykoskänningar ibland, men tycker att fördelarna med låg dos medicin överväger nackdelarna.

Utan medicin blir jag väldigt sjuk, tyvärr. Då tappar jag allt vad verklighetsförankring innebär och är fast i fantasins våldsamma grepp. Jag stalkade till och med min före detta psykolog eftersom att han var med på konspirationen emot mig. Jag blir rädd bara av att tänka tillbaka på det som varit. Aldrig mer får det ske. Tackar innerst inne min före detta psykolog för att han hjälpte mig när det var som allra svårast och stod ut med de angrepp jag utsatte honom för. Han var min bästa vän i en mycket svår tid.

Intressant att hon väljer att gå utan antipsykotika. Tror det också spelar roll vilken typ av psykos en person har för hur väl personen klarar sig utan. Skulle vilja påstå att personer med paranoida psykoser kan bli farliga utan medicinering (talar utifrån egen erfarenhet). När tankarna går i banor att någon försöker döda dig så går tankar och handlingar i fight or flight. Om någon tränger dig tillräckligt mycket kan tyvärr våld bli en konsekvens. Inte för att avsiktligt skada den andra, utan för att försvara sig själv och avlägsna sig från faran. Vet du vilken typ av symtomatologi hon hade?
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Nobel »

Leakim97 wrote: 02 Aug 2022, 17:39 Jag förknippar paranoia med att vara iaktagen känna sig förföljd och övervakad.

Är paranoian olika för olika människor? Eller finns det en definition
För mig är paranoia tätt sammanflätat med vanföreställningar. Jag har förträngt mycket, men ska försöka minnas... Tror att det började för mig med att jag kände mig iaktagen och förföljd och att människor kommunicerade om mig. De hade särskilda tecken de använde. Ett av dessa var att klia sig på näsan. Samtidigt hade de vita hörlurar som de kommunicerade om mig i, varför just vita har jag ingen aning om. Sedan började personerna som förföljde mig att hoppa av på samma station som jag. Till slut stod de utanför min lägenhet. Det var ett motorcykelgäng som förföljde mig då. De hade tatueringar som visade att de tillhörde ett kriminellt gäng. Det var väl så det började, innan det spårade totalt. Har ärligt talat svårt för att dra någon gräns mellan paranoia och vanföreställningar, för mig går de hand-i-hand.
'cause the freak inside controls my mind
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Hur lång tid tar det att släcka din psykos med antipsykotika?

Post by Leakim97 »

Nobel wrote: 02 Aug 2022, 18:42
Leakim97 wrote: 02 Aug 2022, 17:28
Nobel wrote: 02 Aug 2022, 17:16 Jag har fått subtyp 'Paranoid' av läkaren, antagligen med tanke på att det utmärkande draget i mina psykoser är paranoia. Paranoia med vanföreställningar involverar förföljelsetankar. Personer har högteknologisk utrustning i resväskor som slår ut min mobilsignal. Min elektronik är hackad. Människor försöker droga mig och kidnappa mig. De drogar mig med luftburna droger. And the list goes on... Ganska bizarra idéer... Hör inga röster tror jag. Men ser personer som inte finns, ansikten blir snea och förvrids till ansikten på personer jag känner. Känner konstiga lukter. Känner att någon/något tar på min kropp.
Mycket symtom. Du behöver nog en ganska hög dos medicin?

Jag är bekant med en person som har väldigt mycket symtom men hon har valt att vara utan medicinering och bara har en tablett vid behov. Tror inte jag skulle klara av att gå runt psykotisk hela tiden. Hemskt ju
Det lustiga är att jag inte behöver hög dos medicin. Med ett blodprov fastslogs det till och med att jag ligger utanför det terapeutiska spannet enligt koncentrationen i blodet. Men det fungerar för mig, och det är jag glad över. Av någon anledning svarar min kropp väldigt bra på både Olanzapin och Aripiprazol. Visst har jag psykoskänningar ibland, men tycker att fördelarna med låg dos medicin överväger nackdelarna.

Utan medicin blir jag väldigt sjuk, tyvärr. Då tappar jag allt vad verklighetsförankring innebär och är fast i fantasins våldsamma grepp. Jag stalkade till och med min före detta psykolog eftersom att han var med på konspirationen emot mig. Jag blir rädd bara av att tänka tillbaka på det som varit. Aldrig mer får det ske. Tackar innerst inne min före detta psykolog för att han hjälpte mig när det var som allra svårast och stod ut med de angrepp jag utsatte honom för. Han var min bästa vän i en mycket svår tid.

Intressant att hon väljer att gå utan antipsykotika. Tror det också spelar roll vilken typ av psykos en person har för hur väl personen klarar sig utan. Skulle vilja påstå att personer med paranoida psykoser kan bli farliga utan medicinering (talar utifrån egen erfarenhet). När tankarna går i banor att någon försöker döda dig så går tankar och handlingar i fight or flight. Om någon tränger dig tillräckligt mycket kan tyvärr våld bli en konsekvens. Inte för att avsiktligt skada den andra, utan för att försvara sig själv och avlägsna sig från faran. Vet du vilken typ av symtomatologi hon hade?
Nobel detta är lite av symtomatologin utan medicin.

Vattnet smakade blod och gör fortfarande emellanåt. Rädd att det är giftigt. Jag känner mig övervakad, såg drönare utanför fönstret inatt. Det är likmaskar i maten så jag kan inte äta. Vågar inte titta på mat igen. Har sett massa varelser krypa omkring här hemma. Det viskar i väggarna. Det är mycket som händer så jag vet inte om jag har glömt något
Post Reply