Viss sjukdomsinsikt

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Viss sjukdomsinsikt

Post by Koi »

Vad innebär viss sjukdomsinsikt? Har man det eller inte?

Jag tycker jag mår mycket bättre nu. Men det verkar de inte tycka på psykiatrin.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Viss sjukdomsinsikt

Post by Geta »

Psykiatrin anser att jag har god sjukdomsinsikt men jag kommer aldrig
att förstå schizofrenin helt och fullt. Jag tycker att jag är normal men
andra tycker att jag är konstig och annorlunda. Det går inte att placera
mig i något fack.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1714
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Viss sjukdomsinsikt

Post by Inwatto »

Precis som det finns grader av sjukdom, finns det grader av friskhet. Man är sällan 100% frisk. Alltid är det något som är dåligt.

"Viss sjukdomsinsikt" är ju bättre än bristande sjukdomsinsikt. Psykiatrin vågar kanske inte gå hela vägen nu om du brustit tidigare. Du får se det som ett positivt omdöme även om det innehåller tvekan.

Jag har inte sett i journalen att de skrivit något om sjukdomsinsikt på länge. Det är kanske mest intressant att notera om man saknar den.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Viss sjukdomsinsikt

Post by memphis »

Jag saknar helt sjukdomsinsikt när jag är dålig. Tror benhårt på mina upplevelser då. Finns ingen läkare i världen som kan ändra på det.
Men efteråt, när allt är över, då inser jag att jag kanske haft fel och inte varit frisk. Men det tar oftast lång tid att komma dit.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Viss sjukdomsinsikt

Post by Koi »

Ja. När jag varit dålig har jag haft många konstiga idéer som varit helt verkliga för mig. Efteråt blir det en period av tvivel. Om det inte stämde…stämmer det där då? Eller det där?
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Viss sjukdomsinsikt

Post by yrväder »

Det är förvirrande, håller med Koi, hur kan någonting du känner starkt vara fel och vad är det som säger att du har det, för i Schizofreni och schizoaffektiv följer man känslan man går på intuitionen, man upplever, friskt eller sjukt så upplever vi vad sinnena förmedlar och frågan är vad är bakgrunden, vad ligger det för sanning i upplevelsen, varifrån härstammar den från mig. Förvirrande som sagt.
Post Reply