Någon som testat tryptofan mot depression?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Någon som testat tryptofan mot depression?

Post by Zoidar »

Richard wrote: 09 Aug 2022, 17:56 Ja, just det, det kan vara farligt att kombinera. Jag åt Venlafaxin samtidigt, men märkte inte av något serotonergt syndrom.

Men jag brukar inte bry om risker, har tagit ecstasy (MDMA) ihop med Venlafaxin också, men det gav ingen effekt på mig. Men det är egentligen dumt att mixa runt sådär...
Jo dumt leka med elden som man säger.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Någon som testat tryptofan mot depression?

Post by Nobel »

Tryptofan är en essentiell aminosyra, vilket innebär att den måste tillsättas till kroppen via föda. Så som jag förstått det så är tryptofan involverad i olika metabola vägar, där den kan bli antingen Serotonin eller Kynurensyra. Förhöjda halter av Kynurensyra är associerat med Schizofreni. Man skulle väl kunna anta att ett ökat intag borde leda till mer tillgängligt tryptofan att göda de metabola vägarna. Enligt modellen nedan så finns det ett negativt feedbacksystem där ökad produktion av Kynurenine inhiberar produktionen av mer, vilket leder till att produktionen av Kynurensyra inte borde öka. Vet inte hur den fullständiga modellen ser ut, men kroppen eftersträvar vanligtvis homeostas, så ett rimligt antagande vore att även serotoninproduktionen har ett feedbacksystem som motverkar överproduktionen av Serotonin.


Image
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Någon som testat tryptofan mot depression?

Post by Cosmos »

Ja, jag har haft tryptofan som substans i Saroten, ett trycykliskt antidepressivum. Hade det i perioder på både 80 och 90-talet. Funkade utmärkt på 90-talet. Så testade jag det för några år sedan men då hade den bara en marginell effekt. Beror nog på vilken typ av depression man har. -97 hade jag en psykotisk depression och då fungerade den bra.

Har man ett preparat baserat på tryptofan ska man undvika att äta banaer och choklad vilka innehåller tryptofan och får nivåerna i hjärnan att stiga.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Någon som testat tryptofan mot depression?

Post by Krokus »

Cosmos wrote: 11 Mar 2023, 10:15 Har man ett preparat baserat på tryptofan ska man undvika att äta banaer och choklad vilka innehåller tryptofan och får nivåerna i hjärnan att stiga.
Läkaren igår föreslog Saroten till mig. Jag som älskar bananer och choklad. Tack för infon Cosmos!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Någon som testat tryptofan mot depression?

Post by Richard »

Cosmos wrote: 11 Mar 2023, 10:15 Ja, jag har haft tryptofan som substans i Saroten, ett trycykliskt antidepressivum. Hade det i perioder på både 80 och 90-talet. Funkade utmärkt på 90-talet. Så testade jag det för några år sedan men då hade den bara en marginell effekt. Beror nog på vilken typ av depression man har. -97 hade jag en psykotisk depression och då fungerade den bra.

Har man ett preparat baserat på tryptofan ska man undvika att äta banaer och choklad vilka innehåller tryptofan och får nivåerna i hjärnan att stiga.
Du tänker inte på Tryptizol? En annan variant av Saroten. Den aktiva substansen i Tryptizol o Saroten är Amitriptylin; https://sv.wikipedia.org/wiki/Amitriptylin

Jag hade tänkt köpa tryptofan; https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryptofan som kosttillskott, men avstod just för att man inte ska blanda med vissa saker. Tryptofan och vanliga antidepressiva kan tillsammans orsaka serotonergt syndrom; https://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonergt_syndrom vilket är potentiellt dödligt. Däremot testade jag 5-HTP (se övre, vänstra pilen på Nobels diagram), 5-hydroxytryptofan; https://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan vilket fungerar ungefär likadant som tryptofan, men även det farligt att blanda, men det gjorde jag ändå, fick ont i magen av det.

Men hade jag fortfarande haft kvar min MAO-hämmare som jag provade en period, hade det varit mycket farligt att ta både tryptofan o 5-HTP.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Någon som testat tryptofan mot depression?

Post by Safir »

Krokus wrote: 11 Mar 2023, 14:42
Cosmos wrote: 11 Mar 2023, 10:15 Har man ett preparat baserat på tryptofan ska man undvika att äta banaer och choklad vilka innehåller tryptofan och får nivåerna i hjärnan att stiga.
Läkaren igår föreslog Saroten till mig. Jag som älskar bananer och choklad. Tack för infon Cosmos!
Det är så lite tryptofan bananer och choklad så det är ingen fara. Det finns tryptofan även i många andra livsmedel …
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Någon som testat tryptofan mot depression?

Post by Koi »

Jag har haft Tryptizol. Hände inget med mig trots att jag åt bananer. Hade den bara i ett halvår. Gillade inte den. Min kondition bars rasade och hjärtat rusade.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Någon som testat tryptofan mot depression?

Post by Cosmos »

Tryptizol och Saroten har samma aktiva substans: Amitryptilin och jag håller nog med om det där med bananer och choklad. De innehåller inga större mängder tryptofan.

Men mina Saroten behöll jag i ganska många år. Slutade med dem eftersom jag mådde så bra(!) och blev superdålig. Så dålig har jag aldrig varit efter en utsättning.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply