Intressanta tankar om ADHD

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35973
Joined: 10 May 2021, 16:52

Intressanta tankar om ADHD

Post by Geta »

Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by memphis »

Jag anser att folk med ADHD är intensiva och lite "jobbiga". Ibland hör jag lugna , normala människor säga att de har ADHD. Men det måste vara nån väldigt mild variant av ADHD de har i så fall.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12247
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by zoegas »

Dagdrömmare.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by yrväder »

Tycker inte man ska använda ett forum för att sitta och kasta skit på andra grupper som även de har problem i sin vardag på grund av sjukdom. Det är alltid så lätt att sätta sig på höga hästar över andra, ta en ordentlig titt på er själva istället, så lär nog den överlägsenheten försvinna.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by Koi »

Jag har ADHD-diagnos. Jag var turbohyper som barn. Bråkig och vild. Fanns inga anpassningar i skolan på den tiden. Jo en. Sitt i korridoren i en Halvtimma. Då fanns MBD som diagnos. Men jag utreddes senare.

Min ADHD har lugnat ner sig med åren.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by yrväder »

Dubbelt drabbad koi, ja det är inte lätt alla gånger att vara människa och få ta så mycket av livets skit. Många gånger är de stunder du förundras över människors tröstlösa klagan över rena petitesser, över påstådda orättvisor där de fråntar egenansvaret, det är aldrig jag alltid är det någon annan som felar.

Och du ska komma ihåg för det är tron bland folk att de är alltid bättre, än en schizofren. Och schizofrena kan inte skilja på verkligt och lögn, de lever i lögn, det är den verklighet jag mött i den kommun jag tillbringat mitt liv i sen år 2000, En kommun jag i mångt och mycket föraktar för deras inskränkthet och deras inbillade tro att de minsann behandlar alla människor rättvist och utan att fördöma, en kommun med lillebrors komplex och en kommun där sladder löper gata upp och gata ner, sladder tagna ur luften, men det är sladdret taget ur luften, ur illvilja och avund som styr så jag föraktar och misstror dem, deras falskhet,deras oförmåga att se deras egen fulhet. För de är fula och de kommer förbli fula för deras fulhet sitter i själen och jag vill inte känna deras energi inom mig, men jag har aldrig kunnat blockera mig så den nuddar, jag ryser och önskar mig ett avstånd som skyddar.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by Koi »

Sa på jobbet efter två depressioner att jag är lite bipolär. Haha. Chefen nickade och sa okej. Sen var det inget mer med det. Hade jag sagt att jag har Paranoid Schizofreni hade det nog varit öronen bakåt och försvarsställning.

Bipolär har fått en hyfsad ”status” verkar det som. Hur får man bort stigma kring schizofreni?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by Richard »

Pratade med min mormor för ett tag sedan, lite om min Asperger, hon jobbade som lågstadielärare. På 80-talet, kanske tidigare, kallade man det för MBD o DAMP, men det var väl främst ADHD man syftade på då? MBD o DAMP är nästan skällsord numera.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by yrväder »

Ja alla typer av funktionsproblematik är skällsord eller beskrivande känsla, du hör det till och med på tv folk är schizoklyvna, de har adhd till höger och vänster, det är så vanligt förekommande och så jävla okunniga de talar om att de är samtidigt för de kan ingenting om schizo, knappt om ADHD heller, jag kan inte heller mycket om ADHD inte mitt område men däremot håller jag isär mitt mående och funktionsvarianter. Jag är aldrig schizo om jag är något så är det psykosbenägen under stress av livets nycker.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35973
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by Geta »

När jag gick i skolan fanns inget namn på ADHD. Om det ens förekom?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by memphis »

Jo det fanns nog. Astrid Lindgrens Emil hade väl nån diagnos om det funnits på den tiden.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Intressanta tankar om ADHD

Post by yrväder »

Emil var snarare ett barn fullt av upptåg, diagnos barn, knappast.
Post Reply