Hallucinationer pga antidepressiv medicin?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18608
Joined: 10 May 2021, 16:18

Hallucinationer pga antidepressiv medicin?

Post by Krokus »

Obs! Detta gäller inte mig.

Jag känner en som har fått synhallucinationer sedan några månader tillbaka. I samma veva som denne höjde dosen på Fluoxetin/Fontex.

En undran då är om hallucinationerna måste komma dagligen eller om det räcker med några gånger i veckan för att kunna konstatera att det är pga Fluoxetin/Fontex?

Personen vill helst inte ta upp detta med sin läkare, eftersom hen inte vill att det ska stå i journalen. Hen vill heller inte att vården ska tro att hen är "galen".

Edit: hallucinationer står med i Fass som sällsynt biverkning.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23292
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hallucinationer pga antidepressiv medicin?

Post by Zoidar »

Tycker det låter som något viktigt att ta upp med läkare. Vad har det för betydelse om det står i journalen? Att SSRI skulle kunna trigga halucinationer tycker jag inte är så märkligt. I detta fallet är du ju frågan om Fluoxetin är rätt medicin. Hur ofta hallucinationerna ska komma låter inte som den stora frågan, de ska ju inte komma alls. Låter ju som Flouxetinet är orsaken i.o.m. det kom med höjningen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18608
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hallucinationer pga antidepressiv medicin?

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 27 Aug 2022, 11:34 Att SSRI skulle kunna trigga halucinationer tycker jag inte är så märkligt.
Personen i fråga visste inte om biverkningen förrän efter att jag hade läst i FASS. Hen är orolig för att läkaren ska ha fördomar om denne, och tro att hen är galen eller har alkoholproblem.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hallucinationer pga antidepressiv medicin?

Post by Geta »

Har hen blivit manisk av antidepressiva?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18608
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hallucinationer pga antidepressiv medicin?

Post by Krokus »

Nej, det tror jag inte.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8212
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Hallucinationer pga antidepressiv medicin?

Post by Richard »

Det är som sagt sällsynt, men visst kan man få det.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23292
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hallucinationer pga antidepressiv medicin?

Post by Zoidar »

Jag fick tillfälligt hjärnsläpp av Sertralin första gången jag provade den. Satt och stirrade som hypnotiserad. Senare funkade det bra och det är den jag har nu.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply