Religiösa grubblerier

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Religiösa grubblerier

Post by Koi »

Vad exakt är det? Har aldrig förstått vad det betyder.

Är det att jag flirtar med det religiösa?
Att jag är Johannes Döparens sista ättling?
Att jag är bundis med Jesus?
Att min skyddsängel skyddar mig mot demoner och Satan?
Att jag lyssnar på bibeln på mp3 om och om igen?
Att jag målar med religiös symbolik?
Att jag sover med bibeln under kudden?

Gjort allt detta. Och lite till. Just nu flirtar det religiösa med mig. Det är inget gott tecken.

OBS! Jag är ateist.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Religiösa grubblerier

Post by Geta »

Det låter väldigt religiöst.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Religiösa grubblerier

Post by Inwatto »

Grubblerier är när man ältar samma problem om och om igen. Den religiösa världen är full av gåtor som man aldrig kan lösa, och om man trots det försöker och försöker lösa dom, så kan man kalla det för religiösa grubblerier.

Man ska grunna på problem, inte grubbla.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Religiösa grubblerier

Post by Cosmos »

Tror det beror på sjukdomen och vanföreställningar genom att göra tillvaron ganska skräckfylld. Varför? Ja, det är en mycket komplex fråga-
Egentligen är allt bara på låtsas.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Religiösa grubblerier

Post by yrväder »

Det här med Satan och helvetet är människans påfund, finns inte, men livet kan uppfattas så ibland. Likadant med demoner, demoner det är nåt du skapar själv.

Börjar man blanda in sånt i ens tankar är det något som jag tror du skapar själv genom ditt tänkande.

Det är lite som med hur det paranoida fungerar, en misstanke som sätter igång processen .

Jag skriver också om Gud när min paranoia går igång, men griller om ett helvetes existens eller om satan det har jag inte, helvete och satan det är svordomar mer än så är det inte.
På en högre makt, andevärlden den tron den bor alltid i mig och jag har och har alltid haft en inneboende respekt, brukar inte smutstala eller smutstänka om dem, sammanflätade som de är.
Post Reply