Att vara förälder

Om problem med samlevnad och att hitta en partner.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Att vara förälder

Post by Fantasio »

Ibland (som nu) undrar jag hur livet hade blivit om jag haft barn. Mitt efternamn kommer att försvinna med mig om nu inte min äldre kusin har barn. Hade jag haft ork i överflöd dristar jag mig till att skriva att jag hade blivit en okej pappa, om än inte perfekt. Jag fick aldrig uppleva livets mirakel och det sörjer jag. Är du ofrivilligt barnlös? Har du barn och hur var det att uppfostra det/dem? Någonstans inom mig vill jag ha barn trots att mina gener är defekta.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22949
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Att vara förälder

Post by Zoidar »

Jag vet inte vad jag vill. Ingen av mina syskon har barn.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3435
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Att vara förälder

Post by 1Dave »

Hade gärna blivit farsa. Tror jag iaf. Har flera släktingar som blivit föräldrar i senare år.
Men är ju mkt upp till frugan i vårat fall.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Att vara förälder

Post by Richard »

Jag skulle aldrig klara av att ha barn, o jag skulle vara en dålig förebild.

Men nu blev jag sur, skulle kolla hur många som delar mitt efternamn, utöver min pappa o syster så är det 7 st, inklusive min pappas exfru! Hon ska ta mig f-n avsäga sig vårat namn!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36689
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Att vara förälder

Post by Geta »

Har aldrig varit aktuellt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Att vara förälder

Post by Krokus »

Min energi sätter stopp för att kunna bli förälder. Jag är starkt tveksam till att jag skulle orka. Dessutom är det inte optimalt att ta antipsykotika och antidepressiva under graviditeten. Gabapentin är nog den sämsta av de mediciner som jag tar.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Att vara förälder

Post by Koi »

Jag har barn. Den ens med funktionsnedsättning. Han har hört röster. Och den andra dissocierar. Men det är väl vanligt med ångest i tonåren.

Jag tror jag är en okej förälder. Utom när jag flippar och går in i min egen värld. Första 6 åren var jag stabil. Det är det viktigaste. Att de fått en bra start.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36689
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Att vara förälder

Post by Geta »

Hur ser ni på ärftligheten? Förr blev såna som vi steriliserade.
Makarna Myrdal ville förbättra folkstammen. De var socialdemokrater.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Att vara förälder

Post by Koi »

Visste inte innan barnen var större.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36480
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Att vara förälder

Post by memphis »

Jag ville ha barn när jag var väldigt ung. Typ 18-19 år. Men då passade det inte för jag skulle utbilda mig först sa alla. Sen med åren försvann den där instinktiva lusten till barn. Jag började tänka mera praktiskt och förstod vad det innebär med barn. Inget jag orkade med då. Jag har haft fullt upp med mig själv. Saknar inte barn eftersom jag har haft hundar att ta hand om. Men visst, som Fantasio säger, man missar ju upplevelsen som i de flesta fall är en transformation.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Att vara förälder

Post by Krokus »

Geta wrote: 29 Aug 2022, 13:25 Hur ser ni på ärftligheten? Förr blev såna som vi steriliserade.
Makarna Myrdal ville förbättra folkstammen. De var socialdemokrater.
Både min mamma och min ena brorsa lider av psykisk ohälsa, främst ångest. Jag skulle inte vilja att någon som jag skulle älska över allt annat (ett barn alltså), skulle behöva lida av ångest m.m. på grund av mina gener.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36689
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Att vara förälder

Post by Geta »

Problemet är att våra närmaste släktingar har också våra gener.
I min systers fall verkar det att ha gått bra. Hennes barn har inte
vårdats i psykiatrin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply