Depression fast inte

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Depression fast inte

Post by Koi »

Kan man ha självmordstankar utan att vara deprimerad. Har kommit på mig själv att ha större dödslängtan än vad jag gett sken av. Men jag känner mig inte deprimerad. Bara orolig.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36785
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Depression fast inte

Post by Geta »

Det kan väl vara ett sätt att fly från en jobbig tillvaro.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Depression fast inte

Post by Mosbrickan »

Har jag funderat på också. Innan jul satt jag och letade efter bra sida för att skriva testamente, men det var dyrt och krävde vittnen. Känns inte som om jag vill engagera vittnen och flagga med mina innersta tankar, så testamentestankarna gick bort. Dagen därpå kändes livet av okänd anledning lite enklare.

Men idag har tankarna kommit igen. Och jag tror inte heller att jag är i fullt utblommad depression.

Geta har nog rätt. Att livet ibland känns väldigt svårt kan nog trigga önskan. Men om sedan det är mer oroväckande att känna dödslängtan under depression eller utan depression vet jag inte.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Depression fast inte

Post by Koi »

Hade en läkare en gång när jag var inlagd som sa att jag måste stänga ”nödutgångarna”.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Depression fast inte

Post by Fantasio »

Jag finner tanken på att man kan göra slut på livet om det blir för jobbigt som lugnande. Det är en själv som sitter i förarsätet så att säga. Själv har jag inga självmordsplaner och hoppas att ingen ska behöva ha det. Man kan ju leka med tanken, men låta det stanna där. Jag förlorade min lillasyster till fäljd av självmord och det smärtar än fast det är snart sju år sedan.
Post Reply