Vad säger rösterna?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36633
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad säger rösterna?

Post by memphis »

Cosmos wrote: 16 Apr 2023, 15:21 Vad fan. Du måste väl ha hört om det var en kvinno- eller mansröst. Hen är vedervärdigt. Istället säger jag denna .
Alla tycker inte som du Cosmos. "Hen" kan vara användbart i sådana situationer om man inte vet om det är en man eller en kvinna.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vad säger rösterna?

Post by yrväder »

Förstår inte varför ni pratar om röster som om de skulle vara individer, något verkligt, och även när de förekommer som inre röster så skulle jag aldrig ge sken utav att det är mina tankar för det är en skillnad på egna tankar och sjuka tankar genom någon annans röst. Det måste ändå finnas en sundhet utifrån dig själv och jag tror det är speciellt viktigt om du har inre röster för jag tror yttre röster är lättare att komma åt medicinskt, inre röster och jag uppfattar det som ett flertal på viska har den form av problematik, dock inte Leakim vi har gemensamma nämnare och är båda hjälpta av Invega/xeplion. Men en sak vet jag och det är att de inte finns verkligt och ska behandlas som de förtjänar, som luft och du själv är den tillsammans med medicin som stryper den och begraver den.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vad säger rösterna?

Post by Leakim97 »

yrväder wrote: 16 Apr 2023, 19:27 Förstår inte varför ni pratar om röster som om de skulle vara individer, något verkligt, och även när de förekommer som inre röster så skulle jag aldrig ge sken utav att det är mina tankar för det är en skillnad på egna tankar och sjuka tankar genom någon annans röst. Det måste ändå finnas en sundhet utifrån dig själv och jag tror det är speciellt viktigt om du har inre röster för jag tror yttre röster är lättare att komma åt medicinskt, inre röster och jag uppfattar det som ett flertal på viska har den form av problematik, dock inte Leakim vi har gemensamma nämnare och är båda hjälpta av Invega/xeplion. Men en sak vet jag och det är att de inte finns verkligt och ska behandlas som de förtjänar, som luft och du själv är den tillsammans med medicin som stryper den och begraver den.
Justja det var du som hade lite liknande som mig yrväder. Hallucinationer och vanföreställningar försvinner för mig med Xeplion. Desorientering/tankestörningar och negativa symtom är det som jävlas med mig
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vad säger rösterna?

Post by yrväder »

Jag vet inte om du tar antidepressiv medicin Leakim det hjälper till viss del Leakim sen och det måste snart vara 3 månader sedan jag började med Voxra 150 mg tillsammans med 225 mg Venlafaxin som jag tagit sedan många är tillbaka. Voxra ger mig faktiskt något jag jag inte fått i utbyte av från Venlafaxin inte helt lätt av förklara men det är en känsla av tillfredställe, som att man belönar sig själv med ytterligare en känsla i känslan.
Negativa symtom och har nog lite problem med det själv vad jag lärt och det är till trots mot vad Geta säger de är svåra att bemästra ju äldre man blir. Man blir inaktiv men så länge man kan få livet att lunka på får man vara nöjd. Antidepressiv kan vara en hjälp , Venlafaxin tillsammans med Voxra är för mig en bra kombination stämningsläget blir mer balanserat förutom i början man ska ta sig förbi uppförsbacken sen blir det bättre och effekten är mer till belåtenhet efter 3 mån än efter 1 mån. Bra är den.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36904
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad säger rösterna?

Post by Geta »

Jag håller fast vid att de negativa symtomen förbättras i 40 årsåldern
och framåt. På ålderns höst -där jag nu befinner mig är det istället
kroppen som ställer till besvär. Det psykiska spelar inte längre så stor
roll.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vad säger rösterna?

Post by Leakim97 »

Schizofrenin är individuell och förloppet prognosen och symtomen är individuell. Vissa kan förbättras med tiden vissa kan försämras med tiden. Det är ett lotteri precis som livet i sin helhet
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36904
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad säger rösterna?

Post by Geta »

Det beror på hur mycket man har jobbat med sig själv. Jag har gått i
mångårig psykoterapi som jag har haft mycket nytta av.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vad säger rösterna?

Post by Leakim97 »

Sjukdomens symtom är ju som de är. Det spelar ingen roll vad man gör så är det likadant. Annars hade vi nog alla varit friska. Eller tänker jag "fel" Geta?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36904
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad säger rösterna?

Post by Geta »

Man kan ändra hjärnans struktur med psykoterapi.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vad säger rösterna?

Post by Leakim97 »

Kognitiv beteende terapi?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36904
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad säger rösterna?

Post by Geta »

Psykodynamisk terapi har jag gått i.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vad säger rösterna?

Post by Leakim97 »

Har det hjälpt dig att förändra tankemönster och beteende? eller någonting annat kanske
Post Reply