ringt psykiatrin

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: ringt psykiatrin

Post by Safir »

Geta wrote: 13 Dec 2022, 16:57 Dissociation ska vara ovanligt. Det förekommer mest bara i filmer.
Ehm … det stämmer inte.
Dissociation är rätt vanligt, finns ju olika typer och grader. Enligt en finsk sida som jag hittade högt upp på Google så är dissociation ungefär lika vanligt som depression. Mellan 1,4 och 10 % har ett dissociativt tillstånd.
https://www.mtkl.fi/mtkl-pa-svenska/dis ... torningar/

PTSD är en form av dissociation, hur ”ovanligt” tror du det är?
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

jag vill bara delge trovärdigheten av att lyssna på något på nätet skriva om något...

Många vill vara expert :)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ringt psykiatrin

Post by Geta »

Att vara flera personer i en som på film är ovanligt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24763
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: ringt psykiatrin

Post by Leakim97 »

Folk kan mer än läkarna! 😂
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

Och vi kan mer är ni.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: ringt psykiatrin

Post by Safir »

Geta wrote: 13 Dec 2022, 17:37 Att vara flera personer i en som på film är ovanligt.
Ja? Fast did är inte det enda dissociativa tillståndet som finns, det finns olika.
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

Safir wrote: 21 Dec 2022, 15:50
Geta wrote: 13 Dec 2022, 17:37 Att vara flera personer i en som på film är ovanligt.
Ja? Fast did är inte det enda dissociativa tillståndet som finns, det finns olika.
Det här fick verkligen ingen fart..

I terapin så pratar man om att våra omdömen formas av erfarenheter och ibland har våra omdömen fastnat i en vis ålder på grund av att det blev ett trauma. Så till exempel kan jag har en känslighet som skapades när jag var 7 år som var en väldigt jobbigt känsla då men som idag är obetydlig. Däremot är det lika jobbigt att känna den känslan idag även om det bara handlade om att jag inte fick chips när mina kompisar fick det..

Våra trauman är erfarenheter som bygger på den mogenhet man hade när det skedde och det betyder att om du skulle hamna i samma situation idag så skulle du inte ens blinka, men minnet är skapat då och känslan är densamma nu även om du idag har bättre förutsättningar för att hantera problemet..

Det är grunden till den här frågan.
Post Reply