Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Om problem med samlevnad och att hitta en partner.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Nobel »

Gjorde en undersökning där jag ställde frågan, "Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?", till 40 slumpade främlingar i 25-30-års åldern. Endast ca 15% kunde tänka sig att dejta en sjukskriven schizofreniker. Mina framtidsutsikter ser goda ut. Jävla sjukdom.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22950
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Zoidar »

Var gjorde du undersökningen?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Nobel »

I en app där man bland annat kan ställa frågor till främlingar. Jodel heter den. Det lämnas kommentarer så som, "All form av psykisk ohälsa går fetbort", "Absolut inte", och, "Nope! Växt upp med en pappa med schizofreni. Vi familjen har lidit väldigt mycket pga pappas sjukdom. Därför nej. Hade inte orkat med det livet ut".
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22950
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Zoidar »

Det bekymrar mig väldigt lite. 90% vill man ändå inte dejta. :mrgreen:
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36690
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Geta »

Det är väl inget att undra på!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Krokus »

Synd med kommentaren "all psykisk ohälsa går fetbort" med tanke på att det blir allt vanligare. Svårt att hitta någon som inte har någon psykisk ohälsa överhuvudtaget, någonsin.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22950
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Zoidar »

Sen är det ju lätt att säga A och B, men verkligen blir sällan som man planerar.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36480
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by memphis »

Skulle inte vilka dejta nån som är sjukskriven helst inte. Det skulle gå mig på nerverna att bo ihop med någon som alltid är hemma, precis som jag. Men man behöver iofs inte bo ihop.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Nobel »

Jag skrev något i stil med att jag inte borde berätta om min sjukdom för att maximera mina odds att träffa någon eftersom att endast 3/20 kunde tänka sig att dejta någon som jag. Någon blev "äcklad" av tanken på att jag skulle undanhålla något sådant.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22950
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Zoidar »

Nobel wrote: 16 Sep 2022, 21:32 Jag skrev något i stil med att jag inte borde berätta om min sjukdom för att maximera mina odds att träffa någon eftersom att endast 3/20 kunde tänka sig att dejta någon som jag. Någon blev "äcklad" av tanken på att jag skulle undanhålla något sådant.
Man behöver ju inte berätta på första dejten. Men med tiden bör man berätta om man nu vill dela livet med någon.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Nobel »

Jag tänker att man inte ens får en chans om man berättar något sådant innan man lärt känna personen. När jag avslöjat att jag lever med Schizofreni för personer jag känt i ett halvår har de utbrustit något i stil med, "Va? Det skulle jag aldrig gissat". Psykisk ohälsa syns ju inte alltid.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22950
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Skulle du kunna dejta någon sjukskriven med Schizofreni?

Post by Zoidar »

Folk vet knappt vad schizofreni är.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply