Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by Santina »

1Dave wrote: 20 Nov 2022, 22:35
Santina wrote: 20 Nov 2022, 20:27 Hur gjorde du för att få byta? Sa du bara att du ville byta? Har du abilify i tablettform? Jag vill också byta.
Ja, jag bad om att få testa ett byte av läkemedel. Hade läst en del om Abilify.
Får det som injektion en gång i månaden.
Okej. Jag får xeplion som injektion men jag vill ha tabletter istället. Abilify.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3238
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by 1Dave »

Jag hade Xeplion och Trevicta innan Abilify Maintena.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by Zoidar »

1Dave wrote: 20 Nov 2022, 22:42 Jag hade Xeplion och Trevicta innan Abilify Maintena.
Du upplever ingen rastlöshet på Abilify?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3238
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by 1Dave »

Zoidar wrote: 20 Nov 2022, 23:08
1Dave wrote: 20 Nov 2022, 22:42 Jag hade Xeplion och Trevicta innan Abilify Maintena.
Du upplever ingen rastlöshet på Abilify?
Jo kan komma nån gång ibland men är mest till nytta.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by Zoidar »

1Dave wrote: 21 Nov 2022, 17:40 Jo kan komma nån gång ibland men är mest till nytta.
Bra du upplever det så. För mig blev det jobbigt.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3238
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by 1Dave »

Zoidar wrote: 21 Nov 2022, 20:25
1Dave wrote: 21 Nov 2022, 17:40 Jo kan komma nån gång ibland men är mest till nytta.
Bra du upplever det så. För mig blev det jobbigt.
Vid första inläggnigen så testade de Abilify men då blev jag alldeles för rastlös. Möjligt de hade en högre dos.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by Zoidar »

1Dave wrote: 21 Nov 2022, 22:36
Vid första inläggnigen så testade de Abilify men då blev jag alldeles för rastlös. Möjligt de hade en högre dos.
Jag blev rastlös på ynka 5mg. Men jag blev mer positiv och mindre deppig.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18137
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by Krokus »

Jag vet inte vad som har hänt med mig. Visst kan jag skratta åt roliga saker, men är jag glad? Hur vet man vad glädje är?

Jag känner mig inte deprimerad, har heller inga självmordstankar. Men något fel är det. Min sexlust är bortblåst. Känner mig allt mindre sugen på att göra sådant som jag egentligen tycker om.

I mitten av september har jag en läkartid på psykosmottagningen. För några dagar sedan slog det mig att detta tillstånd blev mer påtagligt när jag tagit Cipralex ett tag. Jag har knappt någon PMS eller panikångest längre, vilket är skönt. Men...

Den bästa antidepressiva medicinen som jag har haft var Sertralin. Tyvärr fick jag biverkning i form av mycket svårt att kissa. Måste jag behöva byta antidepressiva igen? Suck.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12934
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by amandara »

Jag kan kissa på sertralin, men litium gav mig urinretention eller om det var venlafaxin. Jag kan ha kvar lite av det särskilt om jag är stressad.

För mig är sertralin den bästa antideppen, men mediciner är ju lite individuellt hur de funkar (lite olika biokemi).

Jag hade noll sexdrift i 20 år...antidepp/antipsykotika och fan och hans allsköns moster. Det är inte några småpengar våra sjukdomar tar ifrån oss. Jag har noll självförtroende som sexuell varelse. Å andra sidan klarar jag mig utan. Jag låtsas att jag är buddhistmunk så är allt fine 😊
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 22 Jul 2023, 14:50 Jag vet inte vad som har hänt med mig. Visst kan jag skratta åt roliga saker, men är jag glad? Hur vet man vad glädje är?

Jag känner mig inte deprimerad, har heller inga självmordstankar. Men något fel är det. Min sexlust är bortblåst. Känner mig allt mindre sugen på att göra sådant som jag egentligen tycker om.

I mitten av september har jag en läkartid på psykosmottagningen. För några dagar sedan slog det mig att detta tillstånd blev mer påtagligt när jag tagit Cipralex ett tag. Jag har knappt någon PMS eller panikångest längre, vilket är skönt. Men...

Den bästa antidepressiva medicinen som jag har haft var Sertralin. Tyvärr fick jag biverkning i form av mycket svårt att kissa. Måste jag behöva byta antidepressiva igen? Suck.
Har du testat SNRI, Venlafaxin. Hade den ett tag. Tyckte den var ok. Iof slutade jag efter en tid. Varför minns jag inte.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18137
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by Krokus »

Nej, men jag har provat Cymbalta som också är SNRI.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan det vara medicinen som blockar livsglädjen?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 22 Jul 2023, 17:52 Nej, men jag har provat Cymbalta som också är SNRI.
Hur gick det?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply