Nått buffert och slutar spara

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22954
Joined: 10 May 2021, 16:12

Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Nått min buffert och med det slutar jag spara. Känns jättebefriande att inte tänka på att spara. Dock vill jag se till att bufferten håller sig på ungefär samma nivå.
Last edited by Zoidar on 02 Oct 2022, 20:50, edited 1 time in total.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36695
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Geta »

Grattis! :D
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22954
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Geta wrote: 02 Oct 2022, 20:41Grattis! :D
Tack! 8-)
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22954
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Ska man pensionsspara? Ugg! :x
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22954
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Zoidar wrote: 02 Oct 2022, 21:17 Ska man pensionsspara? Ugg! :x
Det är bara hittepå va? :D
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22954
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

När jag opererades för blindtarmen träffade jag en nybliven pensionär. Han sa han sett fram emot pensionen och tänkt njuta av livet som pensionär. Hans egna ord var: "Så blev det inte!" Nu hade han istället fått allvarlig cancer. Och gick på behandling. Pengar är bra att ha fast hälsan kommer före. Spara kan va klokt, men lev idag och inte för framtiden. Punkt.

Tror jag fortsätter sätta över en liten summa för framtiden. Man ska va vis med pengar, inte sprätta och inte spara allt till sig själv eller ge bort allt, någonstans där emellan, tror jag.

Som vanligt är jag obeslutsam. Skulle va skönt att sluta spara och vara nöjd med det man har.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12565
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by zoegas »

Det finns ju saker man vill ha som kostar en hel del. Enda anledningen att spara tycker jag.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22954
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Jag har funderat idag och kommit på en bra lösning som jag är nöjd med. Jag har bestämt en rimlig summa som ska sparas varje månad. Det som blir över ska bort. Nu slipper jag snåla, vara rädd för att slösa eller rädd för att skänka för mycket. Tror detta kommer ge mitt hushåll bra balans (som ni ser på bilden). :D

P.S. Ni förstår nog redan att jag tycker om bilder. :mrgreen:

Image
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Krokus »

Vad menar du med "ska bort"? Ska det spenderas (på ben & Jerry och kaffe)? 8-)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22954
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 12 Oct 2022, 10:23 Vad menar du med "ska bort"? Ska det spenderas (på ben & Jerry och kaffe)? 8-)
:lol:

Delvis antar jag. :D

Tänkte använda det jag behöver och skänka det som blir kvar.

Men det som är avsatt för spargrisen rör jag inte. 8-)
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22954
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Tänkte det skulle va ett sätt att minska ångest över sparande, men nu vet jag inte hur mycket jag ska avsätta för sparande och har ångest över det. :shock:
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Richard »

Ska du skänka bort det, så kan du få mitt Swish-nummer! ;)

Skoja bara, fint av dig att skänka till behövande.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply