Nått buffert och slutar spara

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Geta »

Min kusin har en sådan där elektrisk säng men hon har kopplat bort elen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23233
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Geta wrote: 15 Jun 2023, 12:42 Min kusin har en sådan där elektrisk säng men hon har kopplat bort elen.
Är hon rädd för elchock?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Krokus »

Haha ok! 8-)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Geta »

Ja, det tror jag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 15 Jun 2023, 02:36 Mår ibland dåligt av mina pengar. Tänker ibland på ge bort alla besparingar. Men misstänker att jag kommer må ännu sämre om jag ger bort dem. Pengarna ger vad jag kallar en falsk trygghet. Det är plågsamt att se hur en del kändisar lever i lyx. Då får jag avsmak till pengar och vill bara ha så det går runt. Ger jag bort alla mina besparingar och jag ångrar mig kommer det ta många år att spara ihop det igen.

Pratade med en kvinna i kyrkan om detta. Hon sa att pengar måste komma på rätt plats i mitt liv, men vi gick inte inpå detaljer.

En gång gav jag bort en häftig summa. Sen fick jag ångest av det. Jag sa till min dåvarande psykolog att jag kunde spara in dem igen, men han menade att de redan var borta och om jag sparade var det nya pengar jag sparade, inte de pengar jag tidigare gett bort. Jag höll aldrig med honom om det.

Image
Tycker du inte ska vara ängslig över pengar. Det behövs faktiskt pengar till det mesta. Till exempel köpte jag en 5L gryta för att koka upp vatten och göra te direkt i grytan. Mycket bättre än en 2L gryta för jag sparar tid med en 5L. Pengar = livskvalité

Jag sover bättre i en säng än på golvet. Den där bilden är inte direkt realistisk för det är väldigt svart och vitt. Och hur hade vi haft det om vi inte hade mediciner för våran psykiska ohälsa?? :)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23233
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: Tycker du inte ska vara ängslig över pengar. Det behövs faktiskt pengar till det mesta. Till exempel köpte jag en 5L gryta för att koka upp vatten och göra te direkt i grytan. Mycket bättre än en 2L gryta för jag sparar tid med en 5L. Pengar = livskvalité

Jag sover bättre i en säng än på golvet. Den där bilden är inte direkt realistisk för det är väldigt svart och vitt. Och hur hade vi haft det om vi inte hade mediciner för våran psykiska ohälsa?? :)
Jag vill säga först att detta är inget som jag säger för att påverka din eller andras uppfattning om pengar. Jag säger det för att lufta mina egna tankar och förhoppningsvis få mer klarhet i mitt eget tänkande. Tror också ångesten driver på dessa tankar. När jag inte tänker på detta är det annat jag har ångest över. Så kanske ångesten är det verkliga problemet.

Hur som helst. Visst behövs pengar! Jag har aldrig menat något annat. Jag vill absolut inte leva i armod. En buffert är ju bra att ha, men jag frågar mig över att spara mer och mer. Det tar aldrig slut, man kan alltid ha mer. Och många som verkligen blir rika inser hur de inte kan köpa lycka, och de börjar med droger eller begår självmord. Så tokigt är det faktiskt! En av mina vänner var mycket rik. Han dog 39 år gammal. Han hade ungefär samma levnadsstandard som jag. Visst, han ägde sin lägenhet och så, men hade t.ex. ingen bil eller några lyxartiklar. Han dog med vad jag gissar ett 30-tal miljoner i investeringar. Han gillade säkert tjäna pengar, men någon riktig nytta hade han aldrig av dem. Jag vill inte bli en sådan som sparar till en framtid som aldrig kommer, om du förstår hur jag tänker.

Det finns en berättelse.
En fiskare låg passiv i solen. En turist kom förbi och frågade om fisket gått dåligt.
- Tvärt om, svarade fiskaren.
Då frågade turisten, men varför fortsätter du inte fiska? Du hade ju kunnat få in mer fisk och tjäna mer pengar. Efter en tid kunde du köpa en till fiskebåt och skaffa personal. Och längre fram skulle du kunna ha en hel flotta fiskebåtar under dig.
- Och sen? undrade fiskaren.
- Ja, sen kunde du luta dig tillbaka och bara ta det lugnt.
- Det är ju det jag gör nu, sa fiskaren

Tycker det är en rätt talande berättelse, även om den nu inte inrymmer hela sanningen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Geta »

Zoidar,

Det finns väl ingen risk att du kan samla ihop miljoner på ditt deltidsjobb och sjukersättning. Ingen orsak att bekymra sig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 16 Jun 2023, 01:09
Hercules723 wrote: Tycker du inte ska vara ängslig över pengar. Det behövs faktiskt pengar till det mesta. Till exempel köpte jag en 5L gryta för att koka upp vatten och göra te direkt i grytan. Mycket bättre än en 2L gryta för jag sparar tid med en 5L. Pengar = livskvalité

Jag sover bättre i en säng än på golvet. Den där bilden är inte direkt realistisk för det är väldigt svart och vitt. Och hur hade vi haft det om vi inte hade mediciner för våran psykiska ohälsa?? :)
Jag vill säga först att detta är inget som jag säger för att påverka din eller andras uppfattning om pengar. Jag säger det för att lufta mina egna tankar och förhoppningsvis få mer klarhet i mitt eget tänkande. Tror också ångesten driver på dessa tankar. När jag inte tänker på detta är det annat jag har ångest över. Så kanske ångesten är det verkliga problemet.

Hur som helst. Visst behövs pengar! Jag har aldrig menat något annat. Jag vill absolut inte leva i armod. En buffert är ju bra att ha, men jag frågar mig över att spara mer och mer. Det tar aldrig slut, man kan alltid ha mer. Och många som verkligen blir rika inser hur de inte kan köpa lycka, och de börjar med droger eller begår självmord. Så tokigt är det faktiskt! En av mina vänner var mycket rik. Han dog 39 år gammal. Han hade ungefär samma levnadsstandard som jag. Visst, han ägde sin lägenhet och så, men hade t.ex. ingen bil eller några lyxartiklar. Han dog med vad jag gissar ett 30-tal miljoner i investeringar. Han gillade säkert tjäna pengar, men någon riktig nytta hade han aldrig av dem. Jag vill inte bli en sådan som sparar till en framtid som aldrig kommer, om du förstår hur jag tänker.

Det finns en berättelse.
En fiskare låg passiv i solen. En turist kom förbi och frågade om fisket gått dåligt.
- Tvärt om, svarade fiskaren.
Då frågade turisten, men varför fortsätter du inte fiska? Du hade ju kunnat få in mer fisk och tjäna mer pengar. Efter en tid kunde du köpa en till fiskebåt och skaffa personal. Och längre fram skulle du kunna ha en hel flotta fiskebåtar under dig.
- Och sen? undrade fiskaren.
- Ja, sen kunde du luta dig tillbaka och bara ta det lugnt.
- Det är ju det jag gör nu, sa fiskaren

Tycker det är en rätt talande berättelse, även om den nu inte inrymmer hela sanningen.
Beklagar att din vän gick bort så ung. Mitt mål är att spara två tusen i månaden. Taket ligger ju på 100k med FK. Sedan hade jag slutat spara. Jo, den där berättelsen om fiskaren har jag läst tidigare. Den är bra!

Warren Buffett sparar bara pengar för att se hur mycket han kan spara under sin livstid. Det är som ett spel har han sagt. Han tar inga droger och bor i en villa han köpte 1958.

Det gör väl inte så mycket om man dör med massa pengar? Sedan så behövs det inkomst på miljon om man ska bli riktigt rik så då är det inget att grubbla om för dig, som Geta nämnt.

Annars hjälpte detta mig mycket. Det jag citerar nedan. Men jag tyckte inte pengar är dåligt utan jag har ville ha mycket mera pengar.
Egentligen är dock pengarna bara ett instrument för att uppnå en känsla eller ett tillstånd, exempelvis glädje. I detta fall associerar jag troligen att när jag har mycket pengar så kommer jag att känna mig glad.
http://relationsskolan.se/vaerderingar/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23233
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 16 Jun 2023, 09:49
Beklagar att din vän gick bort så ung. Mitt mål är att spara två tusen i månaden. Taket ligger ju på 100k med FK. Sedan hade jag slutat spara. Jo, den där berättelsen om fiskaren har jag läst tidigare. Den är bra!

Warren Buffett sparar bara pengar för att se hur mycket han kan spara under sin livstid. Det är som ett spel har han sagt. Han tar inga droger och bor i en villa han köpte 1958.

Det gör väl inte så mycket om man dör med massa pengar? Sedan så behövs det inkomst på miljon om man ska bli riktigt rik så då är det inget att grubbla om för dig, som Geta nämnt.

Annars hjälpte detta mig mycket. Det jag citerar nedan. Men jag tyckte inte pengar är dåligt utan jag har ville ha mycket mera pengar.
Egentligen är dock pengarna bara ett instrument för att uppnå en känsla eller ett tillstånd, exempelvis glädje. I detta fall associerar jag troligen att när jag har mycket pengar så kommer jag att känna mig glad.
http://relationsskolan.se/vaerderingar/
Ja, det hade inte varit bättre att han gått bort luspank heller. Men synd att han aldrig gjorde något vettigt med pengarna. Undrar vem som fick hans pengar. Han hade mycket i "hemliga" projekt i utlandet. Har ingen kontakt med hans familj, så vet inget om det.

"Fiskaren" berättade jag från minnet. Vet inte exakt hur den ska berättas.

De flesta rika tar inga droger eller begår självmord, det är förstås sant.

Pengar är ett verktyg och det kan komma mycket bra av det om det används rätt.

Jag har något problem med känna lycka. Det tar liksom stopp i mig. Vet inte varför, om det är mediciner eller annat. Jag tillåter inte mig att bli lycklig. Hoppas jag inte gjorde dig ledsen med mitt inlägg. Det kändes så för mig, men det är säkert inbillning.

Du kan spara mer än 100k innan det blir några större avdrag på bostadstillägget. Tror nog 2-300k kommer funka. Kolla här:
https://www.forsakringskassan.se/privat ... stillagg#/
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 16 Jun 2023, 13:20 Ja, det hade inte varit bättre att han gått bort luspank heller. Men synd att han aldrig gjorde något vettigt med pengarna. Undrar vem som fick hans pengar. Han hade mycket i "hemliga" projekt i utlandet. Har ingen kontakt med hans familj, så vet inget om det.

"Fiskaren" berättade jag från minnet. Vet inte exakt hur den ska berättas.

De flesta rika tar inga droger eller begår självmord, det är förstås sant.

Pengar är ett verktyg och det kan komma mycket bra av det om det används rätt.

Jag har något problem med känna lycka. Det tar liksom stopp i mig. Vet inte varför, om det är mediciner eller annat. Jag tillåter inte mig att bli lycklig. Hoppas jag inte gjorde dig ledsen med mitt inlägg. Det kändes så för mig, men det är säkert inbillning.

Du kan spara mer än 100k innan det blir några större avdrag på bostadstillägget. Tror nog 2-300k kommer funka. Kolla här:
https://www.forsakringskassan.se/privat ... stillagg#/
Blev inte det minsta lessen. Så det var bara inbillning från dig. :D

Du kan ju ta upp det med en psykolog...att känna lycka? om du hittar någon ny
psykolog som du trivs med? Även att du tror du gör folk ledsen?

Ja, du har rätt i det du nämner att pengar även kan användas till mycket bra saker! Jag läste
om en äldre man som skänkte bort en stort belopp till ett bibliotek som skulle läggas ner. Då
kunde biblioteket drivas vidare. Men det var i USA där många är dollarmiljonärer. :mrgreen:

Bra, du nämner att det går att spara mera pengar än hundratusen. Men först måste jag spara ihop
hundratusen. Är inte där ännu på långa vägar! :)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23233
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

2000 i mån blir 24000 per år, blir närmare 100k på fyra år.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Hercules723 »

Jo, det förstås! Jag testade den där kalkylatorn och jag skulle få 2500kr i månanden
med 300k i tillgångar. Det är bra! :D
Post Reply