Är du nöjd med din läkare?

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Är du nöjd med din läkare?

Post by Fantasio »

Just det, är du nöjd med din läkare? Jag vet inte ens vem jag har, då den jag hade flyttat till akutenheten. Han var bra att ha att göra med. Nu tror jag det är antingen en svensk man eller en utländsk kvinna. Fast jag har så liten läkarkontakt att det kanske kan kvitta hur denne är. Fast en benso-vänlig läkare vill jag ha.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36963
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by Geta »

Har en fast psykiater som jag träffar en gång per år. Hon är kunnig och trevlig.
Förra året talades vi dock bara med varandra i telefon på grund av pandemin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by Fantasio »

Den bästa läkaren jag träffar är bara tre, fyra år äldre än jag och hon är toppen. Kunnig och empatisk. Hon är väl mest på PIVA, men tror jag rondats av henne på andra avdelningar också. Högsta betyg till henne.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36963
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by Geta »

All sjukvårdspersonal som jag träffar är yngre än jag idag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by Fantasio »

Så brukar vara fallet vad gäller mig också. Litar inte på nyutexaminerade läkare. Vill ha någon erfaren.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36963
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by Geta »

Unga läkare brukar vara empatiska och noggranna.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13202
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by amandara »

Jag föredrar en empatisk och kunnig läkare. Jag har en bra läkare nu, men så har det inte alltid varit - mardröm.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by Fantasio »

Jag gillar M*ria H*gn*r. Hon är kunnig och trevlig, trots att jag ibland har haft helknasiga svar på rondningen.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18601
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by Krokus »

Idag träffade jag min nya läkare på min nya psykosmottagning. Han var anti "beroendeframkallande insomningstabletter" och föreslog tjockispiller, Mirtazapin. Glöm det, jag vägrar, sa jag.

Vad är det för fel på läkare som inte förstår att hästar sällan klarar mer än 90kg? Jag kan inte väga för mycket för hästarnas skull. Hästar och ridning är mitt intresse.

Han föreslog även att sänka Abilify / aripiprazole till 5mg och höja Sertralin till 75mg.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by Fantasio »

Läkare vill känna sig behövda och går därför in i ens medicinlista och gör ändringar. Detta för att rättfärdiga sitt yrke.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by Nobel »

Hade en bra, erfaren överläkare tidigare som tog mig på allvar och var ordentlig. Nu har jag bytat behandlingsteam med en annan överläkare som inte verkar bry sig. Hon missade till och med ett uppföljningsmöte efter att vi börjat dosminska medicinen. Känns inte särskilt seriöst. Får hoppas att det blir bättre till vårt nästa eventuella möte.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36963
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är du nöjd med din läkare?

Post by Geta »

Min erfarenhet är att läkare sällan vill ändra i medicinlistan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply