Sömndeprivation

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Sömndeprivation

Post by Fantasio »

När börjar varningsklockorna ringa när man varit sömnlös en period? Efter två nätter? Efter tre? Även friska människor kan börja hallucinera vid utebliven sömn har jag läst. Hoppas jag placerade denna tråd rätt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35997
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sömndeprivation

Post by Geta »

Om man har anlag för schizofreni kan det gå ganska fort vid sömnlöshet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Sömndeprivation

Post by Schizofreni »

Sömnen är extremt viktig då sömnen lägger grunden för vakenheten och vakenhetens kvalitet.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 56987
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Sömndeprivation

Post by Nissegossen »

För mig går psykoslarmet efter en natt och den dagen, har jag inte sovit då drogar jag ned mig, med både extra med min Trilafon i pillerform samt att jag tar så mycket av det jag sover på att jag säkert sover. Annars nästa morgon kontaktar jag min mottagning eller att jag tar mig till psykakuten. Då för jag, skarpt läge.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35997
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sömndeprivation

Post by Geta »

Hjärnan städas under sömnen. Det är nog mycket oreda i en schizofrenihjärna.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Sömndeprivation

Post by amandara »

Jag har drömt jäääla mycket skumt på sistone. Det är drag under galoscherna när man sover.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sömndeprivation

Post by Fantasio »

Jag är hur pigg som helst. Ska nog vara vaken och spela TV-spel. Sova kan jag göra på dagen, fast nattsömn är ju den bästa sömnen.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sömndeprivation

Post by Richard »

Jag får mani om jag varit vaken mer än runt 24 timmar.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sömndeprivation

Post by Fantasio »

Mitt rekord i sömnlöshet var för två år sedan. Jag steg ur sängen på torsdagsmorgonen och sov inte förrän natten till onsdagen veckan efter. Då fick jag LPT.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sömndeprivation

Post by Fantasio »

Jag har börjat få senare vanor den senaste tiden. Är inte trött helt enkelt. Men om morgnarna är jag trött. Ska försöka sova några timmar i natt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sömndeprivation

Post by Fantasio »

Jag tror jag hoppar över sömnen inatt. Måste ändå upp tidigt då jag har boendestöd. Jag får väl ge mig ut och vandra. Och hänga på Viska, förstås.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Sömndeprivation

Post by Cosmos »

Sömnen är jätteviktig för mig. En vaknatt innebär en mycket skakig morgondag. Däremot behöver jag inte speciellt mycket sömn, brukar räcka med 5-7 timmar för att jag är pigg och är uppe och hoppar. Ibland somnar jag i soffan framför TV:n och vaknar efter tre timmar, det känns inte bra.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply