Psykiatriambulans

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Psykiatriambulans

Post by Fantasio »

Som inlagd stod jag ute och rökte då min förra kontaktperson klev in där bak i en ambulans. Den så precis ut som en vanlig ambulans. Alltså har staden begåvats med en ambulans för psykiskt sjuka. Kan kännas bättre att hämtas i hemmet av en ambulans än av en polisbil. Det var någon (jag misstänker vem) som nämnde att det fanns speciella ambulanser. Undrar hur länge de har funnits. Det vore bra om man när man mår dåligt slipper den eländiga promenaden ända upp till sjukhuset. Har du åkt psykiatriambulans någon gång?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22930
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Psykiatriambulans

Post by Zoidar »

Inte vad jag minns. Men ambulans har jag åkt pga självskada.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Psykiatriambulans

Post by Fantasio »

Tror det var i år jag åkte upp med ambulans till akutenheten. Första gången var jag helt oförberedd efter att ajg ringt akutenheten, AE. Det plingade på dörren sen kväll och en polis och ambulanspersonal stod vid min ytterdörr och trängde sig in. Andra gången var när jag var på väg till AE, men hade en marksyning två gånger o andra gången kom jag inte upp. Förbipasserande ringde då 112 o ambulans kom och skjutsade upp mig till AE.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36670
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Psykiatriambulans

Post by Geta »

Vet inte om psykambulans finns här men det har funnits länge i
andra städer.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Psykiatriambulans

Post by Fantasio »

Det måste ju ses som en satsning på vården att införa psykiatriambulans. Inte illa, men tanke på landets finanser.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Psykiatriambulans

Post by Fantasio »

Varför finns det psykiatriambulanser? Är det för att avlasta polisen från handräckningar, eller vad? Är de i bruk dygnet om? Om jag skulle ringa akutenheten och beklaga mig, finns det någon risk att ambulansen kommer och hämtar mig? Min förra kontaktperson har lång erfarenhet av att arbeta med människor i dåligt psykiskt skick, är de i framsätet på bilen bara till för att köra den?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36670
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Psykiatriambulans

Post by Geta »

Polisen vill slippa handräckningen av psykiskt sjuka personer. Det är
något av det farligaste som de gör. Bättre då att psykiatripersonal
får syssla med den biten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12561
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Psykiatriambulans

Post by zoegas »

Det var snack om att kriminalvården skulle göra det. Det halvironiskt från polisens sida. Men att männen i de vita rockarna kommer och hämtar en är inte snyggt heller. Jag ser helst polisen. Folk har respekt för dem. Minst risk för strul. En ambulans som kommer kan man bli aggressiv.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Psykiatriambulans

Post by Fantasio »

Vad händer om ambulansen ska hämta någon som sätter sig till motvärn? Krävs det inte visst våld från deras sida, ett våld som poliser är bättre utrustade och utbildade för att ta till? Själv vill jag helst bli hämtad av ambulansen än av polisbil.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36670
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Psykiatriambulans

Post by Geta »

Det är inte alla som har respekt för poliser.

https://www.youtube.com/watch?v=hnzHtm1jhL4
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Psykiatriambulans

Post by Fantasio »

Mår jag akut dåligt vill jag att psykiatriambulansen ska hämta mig. Och att min före detta kontaktperson är med i den. Henne har jag stort förtroende för. Man behöver ju inte bli inlagd mer än över natten på observationsplats över natten.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Psykiatriambulans

Post by Fantasio »

Jag undrar om ambulansen är i drift dygnet runt. Olika människor blir ju sjuka på olika tider. De kanske har tid att fråga ut den presumtiva brukaren för att göra en första bedömning på plats.
Post Reply