Hur bryter man omedvetet handlande?

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22908
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Zoidar »

Nobel wrote: 27 Nov 2022, 19:34
yrväder wrote: 23 Nov 2022, 20:54 Hur menar du, hur gör man Nobel, gör sig medveten om omedvetna. Eller du tänker på sådant man är medveten om men väljer av bortse från, som i Zoidars fall, han drack en kaffe latte fast han inte ville.
Men det är inte omedvetet utan medvetet så hur göra det omedvetna medvetet.
Det verkar i Zoidars fall som om att han är medveten om sina omedvetna handlingar i efterhand. Tänker att det är möjligt att ändra på ett beteende som att automatiskt acceptera en erbjuden dryck genom att öva.
Jag tror också det är möjligt, svårt men möjligt.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Cosmos »

Det omedvetna är det, utan att riktigt växa in i medvetandet. Annars skulle det ju inte vara omedvetet! Men när man går i terapi kan det medvetna närma sig det omedvetna eftersom man får syn på saker som man aldrig varit medveten om. Bl a kan man klä av lite av ångesten genom att upptäcka vad den handlar om.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Geta »

Det är viktigt att jag för dagbok över mitt blodsocker. Annars urartar
det lätt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Koi »

Jag bråkade mycket med psykologiläraren på komvux. Hon sa att det är omöjligt att bryta det sociala arvet. Det går visst.

Omedvetna handlingar görs medvetna när man vet vilken handling det gäller och aktivt tänka på det i alla situationer och handla därefter. Tillslut har man ändrat mönstret.

Din kaffe, börja med den. Tänk igenom innan ni träffas, tänk ”säg ja/nej till kaffe” ”säg ja/nej till kanelbulle” ”ja/nej till te” så du är förberedd och medveten.

Jag har alltid sagt ”Vänta! Jag måste tänka” till mina barn när de kommer med något nytt jag inte hunnit tänka igenom.

Jag har aldrig använt de ”uppfostringsmetoder” (läs misshandel) som jag blev indoktrinerad med.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Geta »

Min genomgångna psykoterapi har nog brutit en del mönster i familjen.
Inte att jag blivit befriad från min schizofreni men psykoserna har
minskat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Cosmos »

Verkar inte som ni har förstått vad omedvetet är. Det omedvetna kommer man inte åt så lätt som att tänka på vad man ska göra härnäst. Det är en komplicerad process i vilken man reagerar på omgivningen, samtal och det man gör oväntat och utan förklaring. Ett exempel är föreställningen om hur man ska bli bemött styr handlandet. Man vet inte hur eller varför man gör som man gör bara att det är en automatisk respons.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Leakim97 »

Många har kloka tankar i den här tråden
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Geta »

Jag tycker att jag blir trevligt bemött av läkare inom psykiatrin men
det beror kanske på mig själv.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Klankedinken »

Dom flesta läkare är trevliga är min erfarenhet.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Leakim97 »

Jag har aldrig haft en otrevlig läkare utav alla dem jag träffat
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by amandara »

Jag har träffat flera otrevliga läkare och läkare som inte haft rätt kunskaper om sjukdomarna utan försökt skuld och skambelägga.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur bryter man omedvetet handlande?

Post by Geta »

Till mig sa en psykiater att jag inte har någon skuld i min schizofreni.
Det är ingen som har velat skuldbelägga mig för mina psykoser. Det
är kanske skillnad om man är missbrukare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply