Vardagsmat och lite mer påkostat

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by Fantasio »

Är det någon här som köpt oxfilé? Detär ju svindyrt, flera hundra kronor kilot. När jag lyxar till det steker jag fläskkött. Visst är det gott med oxfilé, men tycker inte det är värt pengarna det kostar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23231
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 24 Jul 2023, 22:51 Är det någon här som köpt oxfilé? Detär ju svindyrt, flera hundra kronor kilot. När jag lyxar till det steker jag fläskkött. Visst är det gott med oxfilé, men tycker inte det är värt pengarna det kostar.
Köper hellre fläskfilé.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 24 Jul 2023, 22:52
Fantasio wrote: 24 Jul 2023, 22:51 Är det någon här som köpt oxfilé? Detär ju svindyrt, flera hundra kronor kilot. När jag lyxar till det steker jag fläskkött. Visst är det gott med oxfilé, men tycker inte det är värt pengarna det kostar.
Köper hellre fläskfilé.
Samma här. Brukar köpa danskt kött. Kanske inte lika bra som svenskt, jag vet inte.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by Fantasio »

Kött är för mig påkostat. En förpackning med två fläsknoisetter kostar väl runt trettio kronor. Kan med fördel stekas dagen innan förtäring.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by Fantasio »

Fiskpinnar är ju lågbudget, Lätta att laga och förhållandevis billigt. Men det sägs att det inte är speciellt nyttigt. Så farligt kan det väl inte vara? Det skulle jag kunna laga till på söndag. Har idag diskat med boendestödet och fick stekpannan hyfsat ren .
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by yrväder »

Du kan köpa sej t. ex och doppa dem i ägg och skorpmjöl blir lite mer fisk. Gillar fiskpinnar även om jag inte äter det så ofta ibland kan det vara lite för mycket skorpmjöl och för lite av fisken.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by Fantasio »

yrväder wrote: 28 Jul 2023, 22:16 Du kan köpa sej t. ex och doppa dem i ägg och skorpmjöl blir lite mer fisk. Gillar fiskpinnar även om jag inte äter det så ofta ibland kan det vara lite för mycket skorpmjöl och för lite av fisken.
Torskfilé har jag panerat. Det blev väldigt gott. Tack för tipset.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by yrväder »

Var god, Fantasio
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by Fantasio »

yrväder wrote: 29 Jul 2023, 08:10 Var god, Fantasio
Tack, yrväder.

Jag ser fram emot att göra mina egna hamburgare. De jag köper ute, vilket i och för sig är sällan, tenderar att ramla i bitar och jag får grisa i mig med fingrarna. I mina hamburgare stannar allt det goda mellan över- och underdel på hamburgerbrödet. Det som tar emot är disken efter att jag ätit, jag blir då mätt och vill bara gå och lägga mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by Fantasio »

Hur noga måste man vara när man putsar en "stock" fläskfilé? Undrar vad kilopriset ligger på. Vet inte hur mycket som går åt till en måltid. Riktigt kött är lyxmat för mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by Fantasio »

Vill ha kött, färska champinjoner, pommes frites och bearnaisesås. Det borde jag klara av att ta mig an. Varma luncher i all ära, jag saknar hemlagad mat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vardagsmat och lite mer påkostat

Post by Fantasio »

Jag lagar vad som faller mig in om det nu inte är för tidskrävande för min smak. Man kan ju säga att jag (och många med mig) har lördag hela veckan.
Post Reply