Vilken temperatur har ni nu inne?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Vilken temperatur har ni nu inne?

Poll ended at 28 Mar 2023, 12:24

16°C eller lägre
0
No votes
17°C
0
No votes
18°C
0
No votes
19°C
3
21%
20°C
2
14%
21°C
2
14%
22°C
7
50%
23°C
0
No votes
24°C
0
No votes
25°C eller mer
0
No votes
 
Total votes: 14

User avatar
Kloppe
Terbiummedlem
Posts: 2462
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by Kloppe »

18°, har blivit något fel med värmen i min lägenhet. Har fått låna ett extra värmeelement av hyresvärden. Men vill helst inte använda det då det antagligen drar en massa el, som hamnar på min elräkning. Visserligen har de lovat att kompensera mig för extra el-åtgång, men isf måste jag böka med att skicka elräkning, och alltså ligga ute med pengar. Det har jag ingen lust med.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58465
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by Nissegossen »

Geta, ingenjörerna har tänkt ett varv till. Efter första gången de bytte ventilerna för den tidens teknik gick luften fel väg och det orsakade s.k kallras och luften gick ned mot golvet. Det spar kallt i lägenheten även om det är godkänd temperatur. Vi klagade unisont alla och sade det är ruggigt och kallt. Men ingenjörerna har efter det tänkt ett varv till. De har bytt ventiler en gång till och satt upp en central givare som tydligen styr ventilerna och värmen går nu upp över fönstren och cirkulerar rätt väg och nu har trivselvärme i lägenheterna. Förut gick luften fel väg ned utefter golvet vilket är ett s.k kallras och även om temperaturen är godkänd i lägenheten skapar det otrivsel och man fryser och vill flytta till ett varmare land.

Sade detta till en kvartersvärd. Han sade Nisse, du vet inte hur rätt du har, men det finns ingen ekonomi i det. Men just då brydde sig ingenjörerna och kom fram till en lösning de bor ju själva många av dem i lägenheter och de fattade att tekniken inte skapade trivsel i lägenheterna de själva bodde i och fick fram en lösning som bostadsbolagen godkände och det skapade trivselvärme i lägenheterna. Kopiera texten skriv ut den på papper och visa för styrelsen av bostadsrättsföreningen, ty det finns tydligen ekonomi i lösningen
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36831
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by memphis »

Kloppe wrote: 05 Apr 2024, 19:11 18°, har blivit något fel med värmen i min lägenhet. Har fått låna ett extra värmeelement av hyresvärden. Men vill helst inte använda det då det antagligen drar en massa el, som hamnar på min elräkning. Visserligen har de lovat att kompensera mig för extra el-åtgång, men isf måste jag böka med att skicka elräkning, och alltså ligga ute med pengar. Det har jag ingen lust med.
Du får klä på dig i stället. Tjocka sockar och tröja.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Kloppe
Terbiummedlem
Posts: 2462
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by Kloppe »

Tack för tipset! Har en ganska tjock fleecejacka som värmer bra :)
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8233
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by wasp »

Har +21C, ganska behagligt.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3491
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by 1Dave »

I hobbyrummen/källaren är det bara cirka 16 grader.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37080
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by Geta »

Den här vintern har varit skaplig, när det gäller temperatur i lägenheten. Har sällan frusit.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by amandara »

Jag har det bra värmemässigt. Bor hos en bra firma. Är det minus 15 grader kan det vara kallt, men annars inte.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58465
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by Nissegossen »

Pratade med farsan, jag sade vid noll grader är luften rå och det känns kallt inne, då är det bättre med -8 grader minus för att det är torrare värme och elementen går på för fullt, då är det trivselvarmt inne. Far min höll inte med, han sade det är bättre med noll grader. Hann var murare och vid -5 grader kunde han inte jobba då bruket inte brände, samt att ekonomin blev sämre. Men faktum kvarstår det är trivselvarmt inne vid minus -8 grader
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37080
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by Geta »

Vid 0 grader kan det vara rått inomhus.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12707
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by zoegas »

Jag får köpa mig en termometer, jag har på en klocka men funderar på väderstation.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58465
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vilken temperatur har ni nu inne?

Post by Nissegossen »

zoegas wrote: 12 Dec 2022, 22:27 Jag hade 16 grader i storarummet.
I sovrummet skall det vars lägre temperatur än resten på lägenheten, men inte så kallt som 16 grader, nej 18 grader skall det vara
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Post Reply