Tittar sjuksköterskor i journalen när man ber om medicin?

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Tittar sjuksköterskor i journalen när man ber om medicin?

Post by Richard »

Jag förnyade mina recept o det stod att sjuksköterska Carin L hade tagit emot min förnyelse. Men nu är det så att Carin L är mamma till min bästa barndomskompis o vet antagligen om att jag blev sjuk i 16 års-åldern. Kan hon läsa min journal? Hon måste ju skriva in att förnyelsen är mottagen o lagt till läkare?

Jag skäms i.o.f. inte o min kompis vet givetvis också att jag blev sjuk. Men vem vet hur nyfiken hon är?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36006
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tittar sjuksköterskor i journalen när man ber om medicin?

Post by Geta »

Hon har nog rätt att läsa i journalen men obehöriga har det inte.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tittar sjuksköterskor i journalen när man ber om medicin?

Post by Krokus »

Tror att de kan se medicinlistan vid receptförnyelse.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36006
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tittar sjuksköterskor i journalen när man ber om medicin?

Post by Geta »

Man kan utläsa mycket av medicinlistan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Tittar sjuksköterskor i journalen när man ber om medicin?

Post by Safir »

Richard wrote: 06 Nov 2022, 07:49 Jag förnyade mina recept o det stod att sjuksköterska Carin L hade tagit emot min förnyelse. Men nu är det så att Carin L är mamma till min bästa barndomskompis o vet antagligen om att jag blev sjuk i 16 års-åldern. Kan hon läsa min journal? Hon måste ju skriva in att förnyelsen är mottagen o lagt till läkare?

Jag skäms i.o.f. inte o min kompis vet givetvis också att jag blev sjuk. Men vem vet hur nyfiken hon är?
Hon får nog bara skriva att hon tagit emot receptförnyelsen, inte läsa hela din journal för att hon vill. Bara det nödvändigaste alltså.
Men du kan ju begära ett loggutdrag för att se om hon varit inne i journalen vid andra, icke nödvändiga, tillfällen.
Post Reply